Overslaan en naar de inhoud gaan

Deinze - overwegen in de Karm- en de Tonnestraat

We vervangen de overwegen aan de Karm- en de Tonnestraat in Deinze door nieuwe fiets- en voetgangerstunnels.

Locatie

De overwegen aan de Karm- en de Tonnestraat in Deinze

Planning

Start: Februari 2019
End: Eind 2019

Hoe gaan we te werk?

•    We maken de tunnelkokers ter plaatse 
•    We graven een put.
•    Vervolgens schuiven we de tunnel onder de put.
•    Daarna werken we de tunnel verder af.
•    Ten slotte leggen we aanloophellingen en de weg aan.

Wat zijn de fases van de werken ?

Februari 2019

voorbereidende werken

Maart en april 2019

bouw van de tunnelkoker

4 en 5 mei 2019

- We plaatsen de tunnelkokers: eerst verwijderen we de sporen, waarna we  de tunnel onder de sporen schuiven. Ten slotte leggen we de sporen terug. 
- Het treinverkeer is tijdens dit weekend onderbroken. De NMBS voorziet een alternatieve busdienst.  Voor meer informatie over de aangepaste dienstregeling kunt u terecht bij  NMBS: www.nmbs.be. 
- Tijdens dit weekend werken we ononderbroken van vrijdagnacht tot maandagochtend. 

Mei en juni 2019

We leggen de toegangshellingen aan en sluiten de tunnel hierop aan

Juli tot november 2019

- Aanleg van hydraulica
- Wegeniswerken
- Afwerking van het terrein
- Vanaf 23 september 2019 worden de overwegen van de Karmstraat en Tonnestraat in Deinze definitief afgesloten en geldt er een verbod voor alle verkeer, ook fietsers en voetgangers, om de overwegen nog te gebruiken. In samenspraak met de stad wordt een omleiding voorzien:

  • Overweg Karmstraat: via de Emiel Clauslaan, Pontstraat en Beekstraat (in beide richtingen), voor alle verkeer. Voor gebruikers van de fietssnelweg is er een bijkomende wegomlegging via de Pontstraat, Beekstraat en Karmstraat.
  • Overweg Tonnestraat: via de Kortrijksesteenweg, Molenstraat en Sint-Hubertstraat (in beide richtingen), voor alle verkeer. Voor gebruikers van de fietssnelweg is er een bijkomende wegomlegging via de Sint-Hubertstraat

- De nieuwe tunnels zullen in gebruik gaan vanaf ze volledig afgewerkt zijn eind november. De omleiding voor de fietsers wordt dan opgeheven.

Waarom voeren we deze werken uit ?

•    Dit komt de veiligheid van het weg- en treinverkeer ten goede
•    Positieve impact op de stiptheid van het treinverkeer
•    Antwoord op het sluipverkeer in de Karm- en Tonnestraat
•    Tunnels zijn onderhoudsvriendelijker dan een overweg 
•    Deze nieuwe tunnels komen de leefbaarheid van de buurt ten goede