Overslaan en naar de inhoud gaan

Elektrificatiewerken Mol - Hasselt

Locatie

tussen Mol en Hasselt

Planning

Start: Start van de werken: maart 2019
End: Einde van de werken: eind 2022

Voordelen elektrificatie

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol en Hasselt heeft verschillende voordelen:
- meer mogelijkheden (meer capaciteit en meer comfort) voor de reizigers
- draagt bij tot een betere stiptheid
- is milieuvriendelijk

Welke zijn de drie werkzones?

Zone 1: Balen - Beverlo
Zone 2: Beverlo - Zolder
Zone 3: Zolder - Zonhoven

Wat zijn de fasen van de werken?

Fase 1 - plaatsen nieuwe palen:
Eerst in zone Balen - Beverlo, dan in de zone Beverlo - Zolder en vervolgens in de zone Zolder-Zonhoven.
Tegelijk zullen we ook de uitrit van station Mol en de bundelsporen in Mol elektrificeren.

Fase 2 - monteren bovenleidingen:
Eerst tussen Balen - Beverlo, dan tussen Zolder - Zonhoven en dan tussen Beverlo - Zolder.
De bovenleiding in de zone Beverlo-Zolder wordt pas als laatste geplaatst (vanaf ten vroegste juni 2021) aangezien we eerst 4 bruggen in deze zone moeten verhogen.

Het gaat meer bepaald over volgende bruggen:

- in de Stationsstraat, Beringen 
- in de Zandstraat, Beringen
- in de Koerselsesteenweg, Beringen 
- aan de oude spoorlijn / fietspad, Zolder

Timing werken

De eerste fase start op 19 augustus tijdens de weeknachten. Deze fase eindigt in oktober 2019. We werken op volgende locaties:
 

  • Augustus: tussen de overweg Scheps en de Asbeekstraat in Balen.
  • Tot eind september: van Leopoldsburg tot het Station van Beverlo.
  • Vanaf 23 september tot begin oktober werken we van de overweg De spruiten tot de Veststraat te Balen.
  • Vervolgens werken we van de Visbeekstraat in Balen naar de Brugstraat in Leopoldsburg tot ongeveer half oktober.

Fase 2 start in 2021.

Tegen het einde van 2022 zal alles terug in dienst genomen worden.

Enkele kerncijfers

- De lengte van deze spoorlijn bedraagt 38 km
- we plaatsen 1.250 nieuwe bovenleidingspalen
- we voorzien 300 km nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding
- we verhogen 4 bruggen 

Bouw nieuwe tractieonderstations en sectioneerpost

Bouw van nieuwe tractieonderstations en sectioneerpost. Deze spoorinstallaties zijn nodig om treinen elektrisch te kunnen laten rijden.
- 2 tractieonderstations in Leopoldsburg en Houthalen/Zolder
- 1 sectioneerpost in Hasselt (vertakking Zonhoven)

Impact van de werken

Onze werken veroorzaken geluidshinder.