Overslaan en naar de inhoud gaan

Elektrificatiewerken Mol - Hasselt

Locatie

tussen Mol en Hasselt

Planning

Start: Start van de werken: maart 2019
End: Einde van de werken: eind 2022

Voordelen elektrificatie

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol en Hasselt heeft verschillende voordelen:
- meer mogelijkheden (meer capaciteit en meer comfort) voor de reizigers
- draagt bij tot een betere stiptheid
- is milieuvriendelijk

Welke zijn de drie werkzones?

Zone 1: Balen - Beverlo
Zone 2: Beverlo - Zolder
Zone 3: Zolder - Zonhoven

Wat zijn de fasen van de werken?

Fase 1 - plaatsen nieuwe palen:
Eerst in zone Balen - Beverlo, dan in de zone Beverlo - Zolder en vervolgens in de zone Zolder-Zonhoven.
Tegelijk zullen we ook de uitrit van station Mol en de bundelsporen in Mol elektrificeren.

Fase 2 - monteren bovenleidingen:
Eerst tussen Balen - Beverlo, dan tussen Zolder - Zonhoven en dan tussen Beverlo - Zolder.
De bovenleiding in de zone Beverlo-Zolder wordt pas als laatste geplaatst (vanaf ten vroegste juni 2021) aangezien we eerst 4 bruggen in deze zone moeten verhogen.

Het gaat meer bepaald over volgende bruggen:

Wegbrug Stationsstraat, Beringen 
Deze brug wordt vervangen door een nieuw exemplaar met een dubbele rijstrook want de huidige is:

  • Onvoldoende hoog voor het gabarit van een elektrische trein met bovenleiding
  • Zeer smal voor het wegverkeer
  • Beperkt qua tonnage door de zeer slechte staat

De nieuwe brug (snede onderaan met het nieuwe profiel) komt op dezelfde plaats als de huidige brug (snede bovenaan met het bestaande profiel) waardoor de weg gedurende de periode van de werken onderbroken zal zijn.

Fietsbrug Steenfortstraat, Beringen
De borstwering van de brug wordt aangepast zodat er gesloten panelen boven de bovenleiding geplaatst zijn. Deze gesloten panelen zijn een veiligheidsmaatregel. Ze verhinderen dat objecten doorheen de borstwering kunnen gestoken worden die de bovenleiding kunnen raken.

Fietsbrug Zandstraat, Beringen
De huidige brug wordt vervangen door een nieuw exemplaar, want:

  • Onvoldoende hoog voor het gabarit van een elektrische trein met bovenleiding
  • Er zijn momenteel openingen in de vloerplaat
  • Borstwering niet conform de veiligheidsvereisten bij de plaatsing van een bovenleiding
  • Niet compatibel met elektrificatie

De nieuwe brug:

  • zal in glasvezelversterkte kunststof worden gemaakt (licht van constructie, in 1 stuk aan te leveren, corrosiebestendig/onderhoudsvriendelijk, geen interferentie met de bovenleiding/aardingen te voorzien)
  • komt aan de oostkant van de bestaande brug, richting Koerselsesteenweg
  • de huidige brug blijft in dienst totdat de nieuwe klaar is

Brug Koerselsesteenweg, Beringen 
De brug wordt vervangen door een nieuw exemplaar, want:

  • Onvoldoende hoog voor het gabarit van een elektrische trein met bovenleiding
  • Heeft veel onderhoud nodig

De nieuwe brug zal breder zijn dan de huidige brug. Ter hoogte van het station bestaat de weg uit twee baanvakken, een fietspad en voetpad. De brug zal deze breedte aanhouden en de huidige versmalling wegwerken.

Er wordt gestreefd naar een zo kort mogelijke periode met hinder voor het verkeer op de N722. Daarom zal de brug in eerste instantie naast de bestaande brug gebouwd worden en vervolgens, na de afbraak van de bestaande brug ingeschoven worden.

Timing werken

Momenteel werken we aan het inheien van buizen voor de fundering van de bovenleidingspalen.

De werken vinden plaats:

  • Van 2 t.e.m. 9 december tussen de Stationsstraat in Zolder en de E314.
  • Van 9 t.e.m. 13 december tussen de E314 en de Stationsstraat in Zonhoven.
  • Van 16 t.e.m. 20 december tussen de Stationsstraat in Zonhoven en de Nieuwstraat in Hasselt.

Hierop volgend starten we met het plaatsen van de palen en ander ijzerwerk.

Fase 2 start in 2021.

Tegen het einde van 2022 zal alles terug in dienst genomen worden.

Enkele kerncijfers

- De lengte van deze spoorlijn bedraagt 38 km
- we plaatsen 1.250 nieuwe bovenleidingspalen
- we voorzien 300 km nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding
- we verhogen 4 bruggen 

Bouw nieuwe tractieonderstations en sectioneerpost

Bouw van nieuwe tractieonderstations en sectioneerpost. Deze spoorinstallaties zijn nodig om treinen elektrisch te kunnen laten rijden.
- 2 tractieonderstations in Leopoldsburg en Houthalen/Zolder
- 1 sectioneerpost in Hasselt (vertakking Zonhoven)

Impact van de werken

Onze werken veroorzaken geluidshinder. We proberen om deze hinder tot een minimum te herleiden.