Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoeselt - Overwegen

We wensen de overwegen in Hoeselt af te sluiten en te vervangen door alternatieve infrastructuur.

Locatie

De overwegen van de Droogbroekstraat, Pasbrugstraat, O-L-Vrouwstraat, Molenbroekstraat en Molenstraat in Hoeselt.

Planning

Begin: Nog te bepalen
Eind: Nog te bepalen

Veiligheid is onze prioriteit. Daarom raakt het ons dat er elk jaar nog gemiddeld 45 ongevallen gebeuren aan overwegen. Ons doel: zoveel mogelijk overwegen vervangen door veilige alternatieven zoals een tunnel of brug.

In dat kader zouden wij graag de overwegen van de Droogbroekstraat, Pasbrugstraat, O-L-Vrouwstraat, Molenbroekstraat en Molenstraat in Hoeselt definitief afsluiten en vervangen door alternatieve infrastructuur.

Dit gebeurt in verschillende stappen:

Stap 1

Overleg met de gemeente: Toelichten visie rond overwegen en eerste aanzet tot een streefbeeld.

Stap 2

Na verder onderzoek (ontsluiting landbouw, aanrijroutes hulpdiensten, ruimtelijke context overweg, integratie fietssnelweg…) komen tot een princiepsakkoord

Stap 3

Start studieopdracht voor variantenonderzoek, uitvoeringsontwerp tot vergunningsaanvraag met alle betrokken stakeholders en met de nodige communicatie naar de buurt.

Streefbeeld 

Overweg Droogbroekstraat
→ sluiten

Overweg Pasbrugstraat
brug of tunnel

Overweg O-L-Vrouwstraat
fiets- en voetgangerstunnel

Overweg Molenbroekstraat
sluiten

Overweg Molenstraat
brug of tunnel

Streefbeeld.
Droogbroekstraat + Statiestraat.
O-L-Vrouwstraat.
Molenstraat.

Fasering vervanging overwegen

Stap 1

Middellange termijn
Brug of tunnel Pasbrugstraat + sluiting Droogbroekstraat

Stap 2

Middellange termijn (timing fietssnelweg)

Fietstunnel Onze-Lieve-Vrouwstraat

Stap 3

Lange termijn

Brug of tunnel Molenstraat + sluiting Molenbroekstraat

Fietssnelweg naast de spoorlijn

Constructieve samenwerking tussen provincies, MOW en Infrabel:

  • Bezetting gronden Infrabel voor aanleg fietssnelwegen
    • Randvoorwaarden Infrabel om veiligheid te garanderen
    • verplicht ongelijkvloers kruisen spoorlijn
    • uitbuigen aan overwegen (geen voorrang voor fietssnelweg)
    • bijkomende signalisatie waar nodig (extra weglichtsein of slagboom)
    • draadafsluiting tussen spoorwegdomein en fietspad
  • Win-win vervangen overwegen
    ​​​​​​​→ conflictvrije passage fietssnelweg