Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoeselt - Vervanging overwegen

We wensen de overwegen in Hoeselt af te sluiten en te vervangen door alternatieve infrastructuur.

Locatie

De overwegen van de Droogbroekstraat, Pasbrugstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Molenbroekstraat en Molenstraat in Hoeselt

Planning

Begin: nog te bepalen
Eind: nog te bepalen

Veiligheid is onze prioriteit. Daarom raakt het ons dat er elk jaar nog gemiddeld 45 ongevallen gebeuren aan overwegen. Ons doel: zoveel mogelijk overwegen vervangen door veilige alternatieven zoals een tunnel of brug.

In dat kader zouden wij graag de overwegen van de Droogbroekstraat, Pasbrugstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Molenbroekstraat en Molenstraat in Hoeselt definitief afsluiten en vervangen door alternatieve infrastructuur.

Dit gebeurt in verschillende stappen:

Stap 1
Overleg met de gemeente en toelichten visie rond overwegen en eerste aanzet tot een streefbeeld.

Stap 2
Na verder onderzoek (ontsluiting landbouw, aanrijroutes hulpdiensten, ruimtelijke context overweg, integratie fietssnelweg…) komen tot een principe-akkoord.

Stap 3
Start studieopdracht voor variantenonderzoek, uitvoeringsontwerp tot vergunningsaanvraag met alle betrokken stakeholders en met de nodige communicatie naar de buurt.

Streefbeeld

  • Overweg Droogbroekstraat → sluiten
  • Overweg Pasbrugstraat → brug of tunnel
  • Overweg Onze-Lieve-Vrouwstraat → fiets- en voetgangerstunnel
  • Overweg Molenbroekstraat → sluiten
  • Overweg Molenstraat → brug of tunnel
Streefbeeld.
Droogbroekstraat + Statiestraat.
O-L-Vrouwstraat.
Molenstraat.

Fasering vervanging overwegen

Stap 1
Middellange termijn
Brug of tunnel Pasbrugstraat + sluiting Droogbroekstraat

Stap 2
Middellange termijn (timing fietssnelweg)
Fietstunnel Onze-Lieve-Vrouwstraat

Stap 3
Lange termijn
Brug of tunnel Molenstraat + sluiting Molenbroekstraat

Fietssnelweg naast de spoorlijn

Constructieve samenwerking tussen provincies, MOW en Infrabel:

  • Bezetting gronden Infrabel voor aanleg fietssnelwegen/
    • randvoorwaarden Infrabel om veiligheid te garanderen
    • verplicht ongelijkvloers kruisen spoorlijn
    • uitbuigen aan overwegen (geen voorrang voor fietssnelweg)
    • bijkomende signalisatie waar nodig(extra weglichtsein of slagboom)
    • draadafsluiting tussen spoorwegdomein en fietspad
  • Win-win vervangen overwegen → conflictvrije passage fietssnelweg