Overslaan en naar de inhoud gaan
Bouwput koker.

Lokeren - Nieuwe Stationsstraat

Samen met de provincie Oost-Vlaanderen en de stad Lokeren bouwen we een fietstunnel in de Nieuwe Stationsstraat. Aansluitend zal de provincie tot aan de Nieuwe Dreef de fietssnelweg parallel met het spoor verder aanleggen.

Locatie

De Nieuwe Stationsstraat in Lokeren.
 

Planning

Begin: Maandag 15 november 2021
Eind: Einde lente 2023

Fietstunnel

Waar het kan willen we zoveel mogelijk overwegen vervangen door een brug, tunnel, parallelweg of fietspad. Dit gebeurt telkens in overleg met de lokale besturen.

Ter hoogte van de Nieuwe Stationsstraat/Bareelstraat is gekozen om nabij de bestaande spooroverweg een fietstunnel aan te leggen. De overweg wordt dan definitief gesloten. Deze fietstunnel sluit aan op de fietssnelweg F4 Antwerpen-Gent.

Tunnel Lokeren.

Dankzij dit alternatief kan je als fietser of voetganger steeds veilig en vlot naar de andere kant van het spoor. Bovendien komt dit project ook de veiligheid en stiptheid van het treinverkeer op deze drukke spooras ten goede.

Ontwerp

De fietstunnel zal qua ontwerp gelijkaardig zijn aan deze op de foto’s (Deinze Karmstraat en Tonnestraat). De tunnel is 5m breed en heeft comfortabele hellingen.

Fietssnelweg F4 tussen Nieuwe Stationsstraat en Nieuwe Dreef

De fietssnelweg F4 loopt van Gent naar Antwerpen via Lokeren, Sint-Niklaas en Beveren, grotendeels langs spoorlijn 59 Gent-Antwerpen. De fietssnelweg F4 komt vanaf het station van Beervelde en ligt er aan de zuidzijde van het spoor.
Aansluitend op de bouw van de fietstunnel door Infrabel wenst provincie Oost-Vlaanderen de fietssnelweg door te trekken vanaf de Nieuwe Stationsstraat/Bareelstraat tot aan de Nieuwe Dreef, om daar dan aan te sluiten op Nonnenboswegel en het vervolg van de fietssnelweg.
Deze nieuwe fietssnelweg wordt aangelegd parallel met de spoorlijn. De fietssnelweg wordt 4m breed en wordt aangelegd in asfalt. Tussen het spoor en de fietssnelweg komt een afsluiting van 1,7m hoog. Tussen de fietssnelweg en de landbouwpercelen komt een lage afsluiting. Langs het volledige traject wordt er verlichting voorzien, die ’s nachts gedimd wordt.
Vanaf de fietssnelweg komt een fietsverbinding naar de F. Hanusdreef.

 

De verbinding werd op het nieuwe plan anders ingetekend. De fietsweg verloopt nu in vloeiende bochten richting de fietssnelweg en vormt zo een comfortabelere aansluiting. Dit nieuwe tracé was mogelijk dankzij de aankoop van de nodige gronden door de stad Lokeren.

Planning van de werken

2022: September-november

  • De overweg van de Bareelstraat/Nieuwe stationstraat wordt definitief afgesloten op 19 september 2022:
    • De overweg wordt opgebroken tijdens de weeknachten van 19-23 september
  • We passen het kruispunt van de Bareelstraat met de fietssnelweg aan.
  • De werken aan de voetgangerstunnel worden verder gefinaliseerd (exclusief aanplantingen). Deze wordt opengesteld vanaf 15 november 2022

Lente 2023

  • Eind van de werken

Wat is de impact van deze werken?

  • Omwille van het gebruik van machines kunnen deze werken geluidshinder met zich meebrengen.

  • Vanaf 19 september is de overweg van de Bareelstraat/Nieuwe Stationstraat definitief afgesloten:

    • Van 19 september tot 2 oktober 2022 is de fietssnelweg onderbroken en is er een grote omleiding geldig via de Bareelstraat, Toleindestraat, Nieuwe Molenstraat, Nieuwe Dreef en Fernand Hanusdreef

    • Vanaf 3 oktober tot 15 november 2022 is er een omleiding voorzien via de Bareelstraat, Spoorweglaan, Nieuwe Dreef en Fernand Hanusdreef tot 15 november 2022

  • Grondtransporten rijden via de Spoorweglaan en Nieuwe Dreef.

Meer info?

  • Voor vragen over de fietstunnel kan je ons contacteren via de contactgegevens onderaan deze pagina.
  • Voor vragen over de fietssnelweg kan je terecht bij mobiliteit@oost-vlaanderen.be - www.fietssnelwegen.be/f4

We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.