Overslaan en naar de inhoud gaan

Mechelen - Spoorbypass

Deze nieuwe dubbelsporige lijn zorgt voor capaciteitsuitbreiding van het station Mechelen (10 -> 12 sporen). De treinen zullen in de toekomst ook sneller door dit station kunnen rijden (100km/u -> 160km/u).

Locatie

Drie werfzones: 

  • van de Abeelstraat tot juist voorbij de Leuvense vaart (1,55 km)
  • de stationszone met de perrons (0,55 km)
  • van het uiteinde van de perrons tot de N15 (1,05 km)

Planning

Start: Voorjaar 2013
End: Eind 2019

Welke hinder kunt u ondervinden ?

Een ‘Minder Hinder’ programma werd uitgewerkt om concrete maatregelen te zoeken voor bv. stofhinder, modder...

Heeft u opmerkingen? Dan kan u terecht bij het infopunt via e-mail of op het nummer 0492/29 55 17 (tijdens kantooruren).

Welke werken voeren wij precies uit ? 

  • Aanleg nieuwe spoorlijn (bypass)
  • Vernieuwen en optimaliseren van de volledige spoorinfrastructuur (sporen, seininrichting, bovenleiding)
  • Aanleg 2 nieuwe perrons.

Het projectgebied van de spoorbypass (3,15 km) strekt zich uit over drie zones, waar tegelijkertijd gewerkt wordt:

  • zone ten zuiden van het station (van de Abeelstraat tot juist voorbij de Leuvense vaart) (1,55 km)
  • stationszone met de perrons (0,55 km)
  • zone ten noorden van het station (van het uiteinde van de perrons tot de N15) (1,05 km)

Wat zijn de fases van de werken ?

Timing van de werken:

  • Uitrustingswerken zijn gestart in januari 2018.
  • Einde werken is voorzien horizon 2019