Overslaan en naar de inhoud gaan

Mol - Hamont - Elektrificatiewerken

Locatie

tussen Mol en Hamont

Planning

Start: Start van de werken: najaar 2018
End: Einde van de werken: najaar 2020

Voordelen elektrificatie

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Hamon en Mol heeft verschillende voordelen:
- meer mogelijkheden (meer capaciteit en meer comfort) voor de reizigers
- draagt bij tot een betere stiptheid
- is milieuvriendelijk

Welke zijn de 3 werkzones?

- Zone A: Van de Nederlandse grens te Hamont tot Neerpelt (station niet inbegrepen)
- Zone B: Van Balen werkplaatsen tot Neerpelt (station Neerpelt inbegrepen)
- Zone C: Van Balen werkplaatsen tot Mol (aan overweg Rozenberg)
De werken beginnen in zone B aangezien er in de andere zones nog veel ondergrondse kabels liggen die nog moeten verplaatst worden door verschillende nutsmaatschappijen en door onze aannemer.

Wat zijn de fasen van de werken?

Voor zone A:

  • Vanaf eind oktober tot eind december 2019 zullen de funderingsbuizen worden ingetrild.                         

  • Daarna worden de palen geplaatst. Deze werken zullen duren tot januari 2020.       

  • Vanaf januari 2020 worden de consoles en de balken geplaatst aan de palen. Deze werken duren tot maart 2019.                                  
  • Vanaf april 2020 tot juli 2020 worden met een werktrein de kabels aan de constructies bevestigd. 

Voor zone B:

  • Midden februari tot en met midden april 2019: intrillen van de funderingsbuizen. 

  • Daarna werden de palen geplaatst. Deze werken werden eind juni 2019 beëindigd

  • Na het bouwverlof worden de consoles en de balken geplaatst aan de palen. Deze werken duren tot oktober 2019

  • Vanaf half oktober tot april 2020 worden met een werktrein de kabels aan de constructies bevestigd. 

Voor zone C:

  • Vanaf midden maart tot eind mei 2019 werden de funderingsbuizen ingetrild.

  • Daarna werden de palen geplaatst. Deze werken werden eind augustus 2019 beëindigd

  • Vanaf augustus worden de consoles en de balken geplaatst aan de palen. Deze werken duren tot december 2019. 

  • Vanaf januari 2020 tot mei 2020 worden met een werktrein de kabels aan de constructies bevestigd.

Welke hinder kunt u ondervinden?

Onze werken worden grotendeels 's nachts uitgevoerd, in functie van de veiligheid en om de doorstroom van het treinverkeer te kunnen garanderen.

Afhankelijk van de aard van de werken, kunnen wij ook een inschatting maken van de te verwachten geluidshinder:
- Het intrillen van de funderingsbuizen zal aanzienlijke geluidshinder veroorzaken.
- Het plaatsen van de palen zal beperkte geluidshinder veroorzaken.
- Het plaatsen van de consoles en de balken aan de palen zal ook een beperkte geluidshinder met zich brengen.
- Het bevestigen van de kabels aan de constructies met een werktrein zal ook beperkte geluidshinder veroorzaken.

Overdag worden alle ondergrondse kabels omgelegd. Dit heeft weinig hinder tot gevolg.

Wat is de impact op het treinverkeer?

Tijdens het weekend van 22 en 23 juni 2019 wordt het treinverkeer onderbroken en zal er zowel overdag als 's nachts gewerkt worden. 
Het treinverkeer zal ook onderbroken worden tijdens enkele weekends in 2020: 28-29/3, 4-5/4, 11-12/4, 18-19/4, 25-26/4, 2-3/5. 
Voor meer info over de dienstregelingen kunt u terecht bij de NMBS via www.b-rail.be.