Overslaan en naar de inhoud gaan

Mol-Hamont - Elektrificatiewerken

Locatie

tussen Mol en Hamont

Planning

Begin: Najaar 2018
Eind: Zomer 2021

Voordelen elektrificatie

De elektrificatie van de spoorlijn tussen Hamont en Mol heeft verschillende voordelen:
- meer mogelijkheden (meer capaciteit en meer comfort) voor de reizigers
- draagt bij tot een betere stiptheid
- is milieuvriendelijk

Welke zijn de 3 werkzones?

- Zone A: Van de Nederlandse grens te Hamont tot Neerpelt (station niet inbegrepen)
- Zone B: Van Balen werkplaatsen tot Neerpelt (station Neerpelt inbegrepen)
- Zone C: Van Balen werkplaatsen tot Mol (aan overweg Rozenberg)
De werken beginnen in zone B aangezien er in de andere zones nog veel ondergrondse kabels liggen die nog moeten verplaatst worden door verschillende nutsmaatschappijen en door onze aannemer.

Welke hinder kunt u ondervinden?

Onze werken worden grotendeels 's nachts uitgevoerd, in functie van de veiligheid en om de doorstroom van het treinverkeer te kunnen garanderen.

Afhankelijk van de aard van de werken, kunnen wij ook een inschatting maken van de te verwachten geluidshinder:
- Het intrillen van de funderingsbuizen zal aanzienlijke geluidshinder veroorzaken.
- Het plaatsen van de palen zal beperkte geluidshinder veroorzaken.
- Het plaatsen van de consoles en de balken aan de palen zal ook een beperkte geluidshinder met zich brengen.
- Het bevestigen van de kabels aan de constructies met een werktrein zal ook beperkte geluidshinder veroorzaken.

Overdag worden alle ondergrondse kabels omgelegd. Dit heeft weinig hinder tot gevolg.

Wat is de impact op het treinverkeer?

Tijdens het weekend van 22 en 23 juni 2019 wordt het treinverkeer onderbroken en zal er zowel overdag als 's nachts gewerkt worden. 
Het treinverkeer zal ook onderbroken worden tijdens enkele weekends in 2020: 28-29/3, 4-5/4, 11-12/4, 18-19/4, 25-26/4, 2-3/5. 
Voor meer info over de dienstregelingen kunt u terecht bij de NMBS via www.b-rail.be.

Medegefinancieerd door Europese unie.