Overslaan en naar de inhoud gaan
afsluiting tegen spoorlopers.

Belgische primeur in Londerzeel: 300 meter afsluiting tegen spoorlopers

Een nieuwigheid in het station van Londerzeel: een afsluiting van meer dan 300 meter tussen twee sporen om spoorlopers te verhinderen. Het is één van de maatregelen die we nemen om het levensgevaarlijke spoorlopen te ontmoedigen.

Nood aan actie in Londerzeel

Het station van Londerzeel is jammer genoeg een hotspot voor spoorlopen. Gemiddeld betrappen we er zes mensen per dag. Vaak zijn dit reizigers die de sporen oversteken om van het ene perron naar het andere te gaan.

Om dit levensgevaarlijke gedrag te ontmoedigen, plaatsten we een zwart-gele afsluiting van meer dan 300 meter lang en 74 cm hoog tussen de perronsporen 1 en 2, een Belgische primeur.

Als dit proefproject een succes is, zetten we soortgelijke afsluitingen op gelijkaardige hotspots.

afsluiting tegen spoorlopers.

Safety first

Een afsluiting zoals deze zullen we enkel installeren in stations en op stopplaatsen met lage perrons (28cm). Een laag perron biedt immers de mogelijkheid om je snel in veiligheid te brengen wanneer een trein aankomt. Het is niet de bedoeling dat spoorlopers opgesloten geraken tussen de afsluiting en het perron. Hetzelfde geldt voor ons onderhoudspersoneel, wanneer zij bij de sporen werken.

Een afsluiting zoals in Londerzeel kan je daarom niet overal plaatsen. Er moet trouwens ook voldoende ruimte zijn tussen de sporen, want de afsluiting mag de treinen niet hinderen.

‘New Jersey’-blokken

Samen met de afsluiting zetten we aan het station van Londerzeel ook een betonnen wand aan het einde van het perron en zogenaamde ‘New Jersey’-blokken aan de overweg bij het station. Dat zijn veiligheidsboordstenen die de doorgang blokkeren tussen het perroneinde en de overweg.

Tot voor kort staken heel wat mensen de straat over tussen het spoor en de overweg, waardoor ze over het spoorwegdomein wandelden en ook de lichten van de overweg niet konden zien, wat heel gevaarlijk is. Op een week tijd telden we 46 spoorlopers tijdens de spits.

Na het plaatsen van de wanden en de New Jersey-blokken telden we er nog maar één.

spoorlopen.
betonnen blokken.

Minder spoorlopers, wel meer slachtoffers

We blijven volop inzetten op maatregelen tegen spoorlopen: we omheinen hotspots, we plaatsen struikelmatten en houden sensibiliseringsacties. Het effect daarvan is zichtbaar: voor het derde jaar op rij daalt het aantal officiële meldingen van spoorlopen. In de eerste jaarhelft van 2020 zijn er 313 gevallen gemeld, tegenover 364 meldingen in de eerste zes maanden van 2019. De lage cijfers zijn ook deels te verklaren door de corona-lockdown. Mensen bleven ‘in hun kot’ waardoor er logischerwijs ook minder spoorlopers waren.

Helaas betekent een daling in het aantal gevallen geen daling in het aantal slachtoffers. Dit jaar eiste spoorlopen al drie dodelijke slachtoffers en er vielen ook zes zwaargewonden. Dat is nu al meer dan in heel 2019. Ter vergelijking, vorig jaar vielen er één dode en drie zwaargewonden. Maatregelen en controle blijft nodig.