Overslaan en naar de inhoud gaan

Ottignies – GEN-werken

We leggen twee nieuwe sporen aan die gebruikt zullen worden door toekomstige GEN-treinen. Daarom hebben we de spoorwegbedding verbreed en passen we de infrastructuur aan om de lijn Brussel-Ottignies op vier sporen te brengen. We vernieuwen ook de stopplaatsen om de reizigers beter te kunnen ontvangen.

Locatie

Tussen de Rue Elie Legrève in Waver en de Rue de Franquenies in Ottignies

Planning

Begin: augustus 2006
Eind: 2029

Nieuws over de werf

(update: maart 2024)

Planning voor de winter en lente van 2024 (station van Ottignies en omgeving):

  • Regelmatige werken overdag en 's nachts tijdens de week (bouw van perron N5-N6 om sporen N4, N5 en N6 in dienst te stellen in het voorjaar van 2025).
  • Doorlopende werken (24u/24) 29 maart t.e.m. 8 april 2024: plaatsing van wissels ten noorden van het station
  • Af en toe kunnen er werkzaamheden worden uitgevoerd in het weekend, afhankelijk van het activiteitenniveau.

Wat is de impact van deze werken?

  • Het treinverkeer is onderbroken:  16 t.e.m. 17 maart, 30 maart t.e.m. 7 april en 13 t.e.m. 14 april (afwerkingswerken) (tussen Brussels-Schuman en Ottignies).

    • Meer info omtrent de aangepaste dienstregeling kan je terugvinden via de reisplanner op www.nmbs.be of de NMBS-app.

    • Hou hier rekening mee wanneer je je verplaatst.
  • Geluid-, stof- en trillingshinder zijn mogelijk als gevolg van het gebruik van werfmachines.
  • Werfverkeer en personeel op en rond de werf.
  • Gebruik van werktreinen.
  • Gebruik van werfverlichting tijdens de nachtwerken.

Avenue Demolder

(update: september 2022)

Nieuwe toegang tot de Infrabel-site

Afhankelijk van de voortgang van onze werken en de wisselwerking met de Avenue Demolder, kan in samenwerking met de politie een eenrichtingsontsluiting van de Avenue Demolder overwogen worden.

Een nieuwe, bredere toegang 15 m voor de aansluiting met de Avenue Demolder staat toe dat vrachtwagens en tractoren elkaar kunnen passeren binnen de werkzone en chauffeurs meteen kunnen zien of de toegang vrij is of niet. Dankzij deze bredere toegang konden de verkeersopstoppingen op de Avenue Demolder verlicht worden.

Voordelen voor de buurtbewoners:

  • Vrachtwagens/tractoren parkeren niet meer op de Avenue Demolder;
  • Geen verkeer dat deels op de voetpaden rijdt;
  • Geen getoeter meer.

Maatregelen om de laan te onderhouden

Er werden verschillende maatregelen getroffen om de Avenue Demolder te onderhouden en in goede staat te houden:

  • Intensivering van de wegreiniging met een borstelwagen. Dit zal één of twee keer per dag gebeuren, afhankelijk van de fase van de werken. De borstelwagen zal niet langskomen tijdens rustigere fases van de werf wanneer er geen grondwerken aan de gang zijn.
  • De reiniging van de machines op de werf organiseren om zoveel mogelijk te vermijden dat modder die aan de machines blijft kleven de weg vervuilt:
    • er werd een wielwasstation voor vrachtwagens/tractoren geïnstalleerd net voor de geasfalteerde toegangsweg tot de Infrabel-site.
  • Asfaltering van de toegangsweg tussen de Villas-rotonde en de werkzone aan de voet van de parking van Villas.

Diverse maatregelen

  • Verhoogde controle van de werfmachines met als doel:
    • Naleving van laadvermogen
    • Naleving van het aantal containers
    • Het gedrag van bestuurders verbeteren
  • De plaatsing en verwijdering van machines binnen de omheining van het terrein organiseren om de aanwezigheid van voertuigen in de laan te beperken.

Wat verandert het GEN voor Ottignies?

Deze werken worden uitgevoerd om de bereikbaarheid van en naar Brussel te vergemakkelijken en de toename van het autoverkeer, dat de hoofdstad momenteel verstikt, tegen te gaan. Uiteindelijk zullen de reizigers profiteren van frequentere treinen (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de spits) binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel.

Wat hebben we reeds verwezenlijkt?

  • Ingebruikname van de sporen N2 en N3.
  • Voltooiing en ingebruikname van de vertakking Louvain-la-Neuve.
  • De spoorwegbedding werd verbreed en de kunstwerken (bruggen, tunnels, enz.) werden aangepast over een afstand van ongeveer 5 km, tussen de Rue Elie Legrève in Waver en de Rue de Franquenies in Ottignies.
  • Een nieuwe onderhoudsplaats van de NMBS werd gebouwd in de driehoek gevormd door de Rue Louis Sablon en de spoorlijnen 161 en 139, voor het wassen van treinen en andere onderhoudsdoeleinden.
  • Plaatsing van geluidsschermen langs de sporen.
  • Bouw van een wildovergang zodat dieren de sporen in alle veiligheid kunnen oversteken.
  • We sloopten de vervallen voetgangersbrug, installeerden de nieuwe brug en plaatsten 5 liften op de tijdelijke voetgangersbrug (3 werden in 2018 in gebruik genomen en 2 in 2023).

We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.

We zoeken nieuwe talenten!

Elke dag werken we samen aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. Dat is onze bijdrage aan een duurzame mobiliteit voor de samenleving.
Kom werken bij een menselijk en stabiel bedrijf met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden: jij bent ondernemer van je eigen carrière. Meer weten > werken bij ons