Overslaan en naar de inhoud gaan

Waterloo - GEN-werken

We voeren werken uit om de aanleg van twee nieuwe sporen voor toekomstige GEN-treinen mogelijk te maken.

Locatie

Tussen de Drève des Chasseurs en de Chaussée Bara in Waterloo

Planning

Begin: augustus 2018
Eind: 2025

Nieuws over de werf

(update: juli 2023)

1. Tussen de Drève des Chasseurs en de Rue de l'Infante

  • Tijdens de paasvakantie 2022 verbonden we het nieuwe spoor aan de kant van de Rue de l'Infante met de bestaande sporen ten zuiden van het station van Waterloo.
  • Van april 2022 tot juni 2023 werden de sporen aangepast om treinen met 160 km/u te laten rijden en om de sporen tussen de nieuwe perrons in Waterloo station te integreren. De oude perrons werden buiten dienst gesteld.

2. Planning van de komende werken

  • Tussen begin 2024 en mid-2025:
    • Afwerkingswerken aan het station (perrons, perrontoegang, PBM-hellingbaan op het middenperron, toegang vanaf de Avenue des Pâquerettes) en de omgeving (bestrating op de Avenue des Pâquerettes).
    • Afwerking van de geluidsschermen tussen het station en de Drève du Garde.
  • Tussen begin 2024 en eind 2025: aanleg derde en vierde spoor.
  • 2025: indienststelling van de 4 sporen.

Welke werken voeren we uit?

We voeren civieltechnische werkzaamheden uit om de aanleg van twee nieuwe sporen mogelijk te maken die door toekomstige GEN-treinen zullen worden gebruikt. We verbreden ook bestaande structuren zoals de brug over de Avenue des Pâquerettes.

We bouwen een nieuw ontvangstgebouw voor passagiers naast de nieuwe parkeergarage, evenals een nieuwe gang onder de sporen om het station en de omgeving te verbinden met de verschillende perrons.

Wat zal het GEN veranderen?

Deze werken worden uitgevoerd om de bereikbaarheid van en naar Brussel te vergemakkelijken en de toename van het autoverkeer, dat de hoofdstad momenteel verstikt, tegen te gaan. Uiteindelijk zullen de reizigers profiteren van frequentere treinen (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de spits) binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel.

Wanneer werken we?

Verbreding van de spoorwegbedding tussen de brug van de Drève des Chasseurs en de brug van de Drève du Garde 
Planning:

  • Vernieuwing van de brug van de Drève des Chasseurs: tussen oktober 2019 en juni 2020.
  • Vernieuwing van de brug van de Drève du Garde: tussen september 2018 en juni 2020.
  • Bouw van een muur van 500 m aan de oostkant van de bestaande sporen: tussen mei 2019 en augustus 2020.
  • Bouw van een muur van +/-1000 m aan de westkant van de bestaande sporen: tussen september 2018 en mei 2020.
  • Voltooiing van de civieltechnische werken: augustus 2020.
  • Werken aan de sporen: augustus 2020 - 2025.

Verbreding van de spoorwegbedding tussen de Drève du Garde en de Rue Beaufaux
Planning:

  • Tussen de Drève du Garde en de Avenue des Pâquerettes: van september 2019 t.e.m. september 2021.
  • Tussen de Avenue des Pâquerettes en de nieuwe onderdoorgang (ter hoogte van de parking "Fastrez"): van september 2019 t.e.m. juni 2020.
  • Tussen de nieuwe onderdoorgang en de oude onderdoorgang: van december 2019 t.e.m. oktober 2021.
  • Tussen de oude spoorwegcorridor en de Rue Beaufaux: van september 2019 t.e.m. maart 2020.

Nieuwe onderdoorgang
De nieuwe onderdoorgang is gebouwd op de oorspronkelijke plek van de fiets- en motorstalling naast het oude station.

Verlenging van de brug over de Avenue des Pâquerettes
Om de doorgang van 4 sporen en een middenperron mogelijk te maken in plaats van de huidige twee sporen, moest de brug verlengd worden in de richting van het centrum van Waterloo (stationszijde).

Stationsgebouw en -faciliteiten
Het oude stationsgebouw werd gesloopt nadat het nieuwe station was geopend. De nieuwe fietsenrekken werden tegen het nieuwe station geïnstalleerd. Aan de kant van de Avenue des Pâquerettes worden de schuilhokjes behouden.

We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.

We zoeken nieuwe talenten!

Elke dag werken we samen aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. Dat is onze bijdrage aan een duurzame mobiliteit voor de samenleving.
Kom werken bij een menselijk en stabiel bedrijf met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden: jij bent ondernemer van je eigen carrière.

Meer weten > Werken bij ons

Jobs.