Aller au contenu principal
North Sea Port.

Projets &
réalisations

North Sea Port (Gand – Terneuzen)

Pourquoi le North Sea Port est-il important ?

Le North Sea Port est un port multimodal transfrontalier. Il a donc beaucoup à offrir. Le port occupe une situation idéale : au centre du carrefour européen des voies de navigation, ferroviaires et routières, dans toutes les directions. C’est pourquoi il permet privilégier les alternatives durables au transport routier.

Il joue un rôle important dans la chaîne logistique de nombreuses matières premières et auxiliaires, et de nombreux produits finis et semi-finis. Sa position stratégique, à proximité de la mer du Nord le rend exceptionnellement accessible aux bateaux venant des quatre coins du monde.

Le port est très bien raccordé à une vaste gamme de relations avec l’arrière-pays. Depuis le North Sea Port, il est possible de desservir toute l’Europe via transport côtier, transport fluvial, pipelines, transport ferroviaire et transport routier. Il existe même des connexions vers la Russie et la Chine. La combinaison des différents modes de transport est l’un des principaux atouts pour les entreprises implantées dans le North Sea Port.

Kaart haven van Gent.
Kaart haven van Gent.

Projets

Van Gent naar China

Vanuit de haven van Gent vertrekt een rechtstreekse treinverbinding naar China. Volvo vervoert zo auto’s die ze in Gent maken naar China. Omgekeerd komen de modellen die ze in China maakten met dezelfde trein naar West-Europa. De haven van Gent vormt zo een belangrijke schakel in de befaamde Zijderoute die Europa met China verbindt.

Mercatordok

Ter hoogte van het Mercatordok hebben we recent een extra spoor aangelegd om extra treinverkeer mogelijk te maken in de toekomst. Het is een tegemoetkoming aan de nabijgelegen bedrijven die de toegankelijkheid per spoor vergroot. Daarmee wil ook de haven van Gent een voorname rol spelen in de Modal Shift.

Vernieuwde seininrichting

Vroeger bestonden er voor het beheer van het treinverkeer verschillende kleinere seinposten verspreid over de haven. Deze hebben we de afgelopen jaren bij elkaar gebracht en geïntegreerd in het seinhuis van Gent-Sint-Pieters. Daardoor kunnen we de spoorinfrastructuur in de haven 7d/7d en 24u/24u bedienen.  Bovendien hebben we de volledige seininrichting vernieuwd waardoor die nu volgens de moderne EBP-technologie (elektronische bedieningspost) werkt.

Volgens de Europese normen

De haven van Gent zullen we aanpassen aan de Europese normen rond lange sporen voor goederentreinen (750m). In de bundel Gent-Zeehaven verlengen we 2 sporen. Daardoor zullen er op termijn 3 lange sporen beschikbaar zijn. Dat heeft als voordeel dat de haven langere goederentreinen zal kunnen ontvangen. Het einde van die werken is voorzien voor midden 2021.

Studieproject Rail Ghent-Terneuzen

North Sea Port, de gemeente Terneuzen, de provincie Zeeland, de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen streven naar een optimale grensoverschrijdende spoorweginfrastructuur. Binnen het project Rail Ghent Terneuzen onderzoeken we, met steun van de Europese Commissie, welke maatregelen noodzakelijk zijn om de spoorinfrastructuur in het grensoverschrijdende havengebied van Gent en Terneuzen te verbeteren.

Alle studies zullen naar verwachting midden 2020 afgerond zijn. We zijn heel nauw betrokken bij dit project en maken deel uit van het projectteam.

Haven van Gent.
Haven van Gent.
Haven van Gent.
Haven van Gent.