Overslaan en naar de inhoud gaan

ARIBA : Aanmaken van leveranciers FAQ

Als we al handelen met Infrabel als leverancier, moeten we ons dan opnieuw registreren?

Alle leveranciers die betrokken worden in toekomstige aankoopprocessen via het Ariba Network, dienen de registratie te voltooien.

Wat gebeurt er als ik de Registratievragenlijst heb ingevuld?

  • Nadat u de vragenlijst heeft ingevuld en verzonden, ontvangt u een bevestigingsemail.
  • Zodra uw inschrijving is goedgekeurd door Infrabel, ontvangt u een (nieuwe) bevestiging van goedkeuring.
  • U kan de gegevens in de vragenlijst aanpassen na de goedkeuring van Infrabel. Dit zal een nieuwe goedkeurig bij Infrabel initiëren.

Wat als ik de vragenlijst niet kan zien?

  • Als u bent ingelogd op uw AN-account, schakelt u naar de module “Proposals and questionnaires" in de linkerbovenhoek om vragenlijsten en gegevens te bekijken.
  • Als u de vragenlijst niet ziet, is de vragenlijst mogelijk niet naar uw account verzonden. Gelieve contact op te nemen met uw aankoper binnen Infrabel om de link opnieuw te laten verzenden en vervolgens in te loggen met uw bestaande inloggegevens. Let op: je moet inloggen op je account via de uitnodigingslink in de e-mail om de vragenlijst te zien.

Ik heb meerdere uitnodiging ontvangen om te registreren? Zijn dit duplicaten?

Als u meer dan één bedrijf heeft dat actief met ons handelt, ontvangt u een door het systeem gegenereerde uitnodiging om u per organisatie of rechtspersoon te registreren. U moet elke entiteit afzonderlijk registreren. BELANGRIJK! Als u meerdere bedrijven registreert, doe dit dan één voor één. Zorg dat er geen andere SAP Ariba-gerelateerde uitnodigingen om u te registreren op verschillende tabbladen van uw browser staan. Hierdoor kunnen de gegevens van het ene bedrijf per ongeluk opgeslagen of gekoppeld worden aan de vragenlijst van een ander bedrijf.

Waarom moeten we participeren?

Infrabel implementeert nieuwe standaarden, processen en implementeert SAP Ariba-modules om de manier waarop we samenwerken met onze leveranciers te verbeteren. De voordelen hiervan zijn onder meer het elimineren van handmatige werkwijzen. Het zorgt er ook voor dat onze leveranciersgegevens actueel en nauwkeurig zijn.

Wat als ik de link om te registreren niet heb ontvangen, of deze opnieuw verstuurd dient te worden?

Het probleem kan te maken hebben met de instelling van uw e-mailagent - zorg ervoor dat ariba.com een vertrouwde afzender is. Controleer het volgende voordat u verzoekt om de uitnodiging opnieuw te verzenden: Zoek in uw mailbox naar een e-mail met het volgende e-mailonderwerp: “Uitnodiging: Registreer u om leverancier te worden bij Infrabel”. Zoek naar de uitnodiging in al uw mappen, zoals uw Postvak IN, Ongewenste of Spam-mappen Bevestig of een van uw collega's de uitnodiging heeft ontvangen in plaats van u. Indien de informatie niet is teruggevonden, kan u steeds een nieuwe registratielink vragen bij uw Infrabel contactpersoon. Deze zal de nodige acties nemen om een nieuwe registratielink te versturen.

Wat gebeurt er als een bestaande leverancier het nieuwe onboardingproces niet voltooit?

Het doorlopen van ons registratieproces is verplicht. Als u het niet op tijd voltooit, kan dit een impact hebben op onze bestaande handelsrelatie.

Als ik al een bestaande SAP Ariba Network-account heb, waarom wordt mij dan gevraagd een nieuwe aan te maken?

U hoeft geen nieuw Ariba Network-account aan te maken om vragenlijsten te beantwoorden. Wel wordt er gevraagd om via uw bestaande account de Infrabel vragenlijst in te vullen, om de registratie met Infrabel te vervolledigen. Hierdoor wordt uw bestaande account gelinkt aan het Ariba Netwerk profiel van Infrabel. Daarna kunt u uw bestaande account gebruiken om:

  • te reageren op registratievragenlijsten voor Infrabel en andere klanten
  • te reageren op toekomstige sourcing-evenementen - mogelijk contracten te beheren.
  • Etc.

Ik heb een door het systeem gegenereerde uitnodiging ontvangen om me te registreren, maar ik ben niet de juiste persoon om deze vragenlijst in te vullen. Het moet naar iemand anders binnen mijn organisatie worden gestuurd.

Als u of iemand anders in uw organisatie de door het SAP Ariba-systeem gegenereerde e-mail om te registreren heeft ontvangen en deze naar een andere persoon in uw organisatie had moeten worden verzonden, stuur deze dan niet gewoon door. Neem contact op met uw aankoper binnen Infrabel om de e-mail met de link opnieuw te laten verzenden.

Wordt al mijn huidige informatie gemigreerd naar de registratie-vragenlijst?

Als u een bestaande leverancier van Infrabel bent, kan een deel van uw informatie worden gemigreerd naar de registratievragenlijst, zodat u vooral de correctheid van de gegevens moet controlen. Het kan echter zijn dat u bepaalde informatie opnieuw moet invoeren of aanvullende informatie moet verstrekken. Dit zorgt ervoor dat Infrabel over de meest nauwkeurige en actuele informatie beschikt die ze nodig hebben om in de toekomst zaken te doen met uw bedrijf.

Ik heb moeite om in te loggen met mijn bestaande Ariba Network-accountgegevens. Wat kan ik doen?

Als dit probleem zich voordoet, kan dit veroorzaakt worden door één van onderstaande scenario's:

  • Je bent al ingelogd op je bestaande account en hebt vervolgens ook voor de eerste keer op de link in de e-mail geklikt. BELANGRIJK: Het systeem zal dit zien als een poging om twee keer tegelijk in te loggen. U moet ofwel op de link klikken en vanaf daar inloggen, ofwel inloggen op uw bestaande account en naar het Ariba Netwerk dashboard navigeren.
  • Als u een andere SAP Ariba-site heeft geopend in een ander browser/tabblad, sluit dan dat andere tabblad en probeer opnieuw in te loggen.
  • Als u een certificaatfout in uw browser hebt ontvangen toen u probeerde toegang te krijgen tot de Ariba Network-aanmeldingspagina op https://supplier.ariba.com, wis dan uw browsercache, cookies en zoekgeschiedenis. Sluit de browser en probeer de pagina opnieuw te openen.

Dient de contactpersoon een individu of functionele mailbox te zijn?

U kunt zowel een functionele mailbox, als een individuele mailbox als contactreferentie ingeven, afhankelijk van de eigen interne organisatie. Deze contactgegevens dienen echter wel relevant te zijn voor aankooptransacties met Infrabel. Toekomstige communicaties kunnen in de toekomst gebeuren via deze contactinformatie.

Hoe is de facturatie geïmpacteerd?

Deze registratie heeft géén impact op de facturatie.

Mag 'Neen' geantwoord worden op de vragen?

De leverancier dient de vragenlijst zo correct mogelijk in te vullen. Dit kan ook 'Neen' of 'Niet van toepassing' zijn.