Overslaan en naar de inhoud gaan

Fraudebestrijdingsbeleid

Het fraudebestrijdingsbeleid van Infrabel is erop gericht om, enerzijds, bewustwording binnen de onderneming in de hand te werken en fraude te voorkomen (preventie), en anderzijds om frauduleuze handelingen tijdig te identificeren, melden, onderzoeken, rapporteren, alsook de gepaste actie en maatregelen eraan te koppelen. Op die manier wil Infrabel het risico op fraude en de uiterst nadelige gevolgen ervan (financieel verlies & instabiliteit, malafide reputatie, strafrechtelijke vervolging, verstoring van interne processen,…) ondervangen en sterk beperken. Hiermee zal Infrabel niet enkel zijn eigen belang, maar ook dat van zijn personeel, aandeelhouders, klanten en andere belanghebbenden optimaal trachten te beschermen. Het vormt een integraal onderdeel van goed bestuur en risicobeheer.

Infrabel hanteert een nultolerantie ten aanzien van corruptie en iedere andere mogelijke vorm van fraude. Dit houdt in dat elk vermoeden en/of vaststelling van fraude of corruptie – onder welke vorm of hoedanigheid ook – zal onderzocht worden en gebeurlijk aanleiding zal geven tot gepaste maatregelen en/of sancties.

Alle personeelsleden en partners die binnen Infrabel actief zijn, worden dus geacht om op een integere, eerlijke en respectvolle wijze te handelen en zodoende een cultuur te bevorderen die enkel integriteit voorop stelt en frauduleuze handelingen maximaal ontmoedigt.

Het melden van (vermoedens van) fraude binnen Infrabel kan via de volgende twee kanalen:

Meer info vind je hier.