Het programma bestaat uit een theoriecursus, een kaartspel en getuigenis- en educatieve video’s. Met deze hulpmiddelen kunnen jonge doven of slechthorenden vertrouwd raken met de spoorwegomgeving en leren over de veiligheidsregels.
Theoriecursus
Dit onderdeel behandelt :
- Het verschil tussen Infrabel en de NMBS
- Uitleg over de spoorweginfrastructuur
- De oorzaken en gevolgen van het betreden van de sporen
- De veiligheidsregels aan overwegen en in de buurt van de sporen
- Een checklist om veilig met de trein te reize
![illustratief beeld.](/sites/default/files/styles/text_image_lg/public/generated/image/paragraph/website_presentation.png?itok=ud6yWnpN)
Kaartspel
Op de kaarten staan verschillende situaties afgebeeld. De jongeren moeten ze indelen in drie kolommen: zeer gevaarlijk / misschien gevaarlijk / niet zo gevaarlijk.
![illustratief beeld.](/sites/default/files/styles/text_image_lg/public/generated/image/paragraph/website_jeucartes.jpg?itok=Ue8nbStt)
Getuigenisvideo
Valérie, de moeder van Lucas, vertelt haar verhaal en het verhaal van haar zoon. Met deze krachtige getuigenis kun je de bewustwording nog menselijker maken
![](/sites/default/files/styles/text_image_lg/public/generated/image/paragraph/beeld%20video.png?itok=7NnBUgUM)
Educatieve video’s
Honorine, Sharon en Jorrit, drie dove/slechthorende jongeren, zijn de hoofdrolspelers in een aantal leerzame en ludieke filmpjes waarin ze de spoorveiligheidsregels uitleggen.
![illustratief beeld.](/sites/default/files/styles/text_image_lg/public/generated/image/paragraph/image%20video.png?itok=kyLXfkAC)
Begeleidend boekje
Dit boekje is een leidraad en geeft je alle informatie om je leerlingen te leren over spoorveiligheid.
![illustratief beeld.](/sites/default/files/styles/text_image_lg/public/generated/image/paragraph/website_livret.jpg?itok=D2vb-ypY)