Een korte geschiedenis
Infrabel werd opgericht in 2005. We zijn dus nog een jong bedrijf. Onze onderneming ontstond bij de hervorming van de toenmalige Belgische spoorwegen om de vrije concurrentie mogelijk te maken. Maar onze geschiedenis loopt al veel verder terug in de tijd!

Onze organisatie
We zijn actief in het hele land, wat zorgt voor een groot aantal werkzetels op verschillende locaties. Met maar liefst 11.000 medewerkers zweren we bij een efficiënte bedrijfsstructuur en een duidelijke taakverdeling.
Hieronder meer informatie over onze directies en ondersteunende departementen, Raad van Bestuur en onze dochterbedrijven.
Management
De gedelegeerd bestuurder is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van Infrabel. Hij of zij wordt bijgestaan door een uitvoerend comité. Dit comité bestaat uit de verschillende bestuurders aan het hoofd van de twee directies en de vier algemene diensten.

Benoit Gilson

Ann Billiau

Christine Vanderveeren

Lucia Van Laer

Jochen Bultinck

Eric Mercier

Nicolas Van Wijk
Raad van bestuur
We stellen nieuwe bestuurders pas aan als hun expertise complementair is met die van de medebestuurders. Samen vormen ze een raad met kennis van financiële en boekhoudkundige zaken, juridische kwesties, de transportsector, mobiliteit, human resources management en sociale relaties. Gelijke vertegenwoordiging is daarin belangrijk: minstens een derde van de bestuurders moet een vrouw zijn. En ook op taalvlak streven we naar gelijkheid.
- Herman De Bode, Chairman
- Benoît Gilson, Gedelegeerd bestuurder
- Pierre Provost, Bestuurder
- Sylviane Portugaels, Bestuurder
- Laurent Vrijdaghs, Bestuurder
- Anne Barzin, Bestuurder
- Ingrid Ceusters, Bestuurder
- Karin Genoe, Bestuurder
- Mieke Offeciers, Bestuurder
- Jan Cornillie, Bestuurder
- Ruben Lecok, Bestuurder
- Jacques Etienne, Bestuurder
- Karel Stessens, Bestuurder
- Antoine de Borman, Bestuurder
Onze bedrijfsstructuur
We organiseren onze activiteiten in 2 directies en 4 algemene diensten. Elk van die entiteiten heeft zijn eigen specialisaties en verantwoordelijkheden.
Directies
Customer & Business Excellence
Asset management, Build & Traffic Operations
Ondersteunende diensten
Finance & Business administration
HR & organisation
Strategy & Corporate & Public Affairs
Information & communication technology
Onze klanten
Als beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur staan we in voor de verdeling van de capaciteit op het Belgische spoornet. Spoorwegondernemingen en transporteurs kunnen bij ons rijpaden aankopen voor reizigers- of goederentransport. Naast NMBS, de nationale reizigersoperator, hebben we nog tal van andere klanten.
De spoorwegsector is in België volledig geliberaliseerd voor het goederenverkeer, zowel nationaal als internationaal. Dat betekent dat eender welke spoorwegonderneming ons spoornet mag gebruiken. Sinds 2015 kan elk bedrijf rechtstreeks spoorcapaciteit aanvragen bij ons. Wie wil rijden op het Belgische spoornet, moet wel eerst de nodige veiligheidsvergunningen en -certificaten behalen.
Ook de markt van het internationale reizigersverkeer is in België open voor vrije concurrentie. Het binnenlandse reizigersverkeer is nog niet geliberaliseerd. NMBS is vandaag de enige operator in dat marktsegment.
Projecten & realisaties
We bouwen vandaag al aan de mobiliteit van morgen. Zo verhogen we ineens ook de veiligheid, stiptheid en de capaciteit van ons spoorwegnet. Ontdek hieronder het fijne van onze grootste projecten en realisaties.
Netkaart van België
Het Belgische spoorwegnet bestaat uit 3.602 kilometer spoorlijnen. Daarmee zijn we één van de dichtst bespoorde landen ter wereld! Benieuwd naar waar al die sporen liggen?
Op zoek naar een specifiek(e) persoon of departement?
Al onze nuttige contacten verzamelden we op één pagina. Zo kom je de juiste persoon of instantie snel op het spoor.