Overslaan en naar de inhoud gaan
Code Rails.

Educatief programma (12-18 jaar)

Dit gratis programma richt zich voornamelijk tot personen die het thema van de spoorveiligheid aan bod willen brengen bij jongeren tussen 12 en 18 jaar (leerlingen, leden jeugdorganisaties, enz.)

Het bestaat uit een escape game (Code Rails) aangevuld met theorie over de spoorveiligheidsregels en video's met getuigenissen. Spelenderwijs ondervinden jongeren hoe ze zich in bepaalde situaties op en rond de sporen moeten gedragen en leren ze welke veiligheidsregels ze moeten naleven.

CODE RAILS, de escape game van Infrabel

Wat is Code Rails?

Code Rails van Infrabel is een interactief avonturenspel voor jongeren van 12 tot 18 jaar. Het spel bestaat uit 3 spannende avonturen die afgestemd zijn op 3 verschillende leeftijdscategorieën. Jongeren spelen mee als een van de personages in het verhaal en moeten een aantal raadsels oplossen aan de hand van kaarten. Door de kaarten te bestuderen en ze met elkaar te combineren, krijg je cijfercodes, die ingevoerd moeten worden in een app. Binnen de 60 minuten moet de opdracht tot een goed einde worden gebracht!

  • Duur: 40 - 60 minuten
  • Aantal spelers: 2 tot 4
  • Leeftijd: 12 tot 18 jaar

Drie spelen voor drie leeftijdscategorieën

Als leerkracht of jeugdwerker weet jij maar al te goed dat de manier waarop je een boodschap overbrengt, afhangt van de leeftijdsgroep tot wie je je richt. Daarom hebben we een verschillend spel gemaakt per doelstelling:

  • 12- tot 13-jarigen: hen laten kennismaken met de risico's en de spoorveiligheidsregels
  • 14- tot 16-jarigen: hen herinneren aan de risico's en de spoorveiligheidsregels, en ervoor zorgen dat ze deze goed begrijpen en onder de knie krijgen
  • 17- tot 18-jarigen: hen stimuleren zelf hun steentje bij te dragen door het goede voorbeeld te geven aan jongere kinderen

Kant-en-klare theorie

Neem na ieder spel de spoorveiligheidsregels en belangrijke informatie samen met de jongeren door met behulp van onze theoriepresentatie. Deze theorie biedt ook de gelegenheid om met hen te praten over hoe zij het spel ervaren hebben.

 

 

Een leidraad

Het programma bevat ook een begeleidend boekje dat je wegwijs maakt door dit sensibiliseringsspel:

  • Hoe laat je de leerlingen kennismaken met Code Rails en hoe gebruik je het spel in de klas?
  • Hoe organiseer je een nabespreking met alle leerlingen samen?
  • Welke tools kan je gebruiken om de theorie aan bod te brengen?
  • Wat zijn de antwoorden op veelgestelde vragen?
  • ….

Download het programma

Hieronder vind je het programma 2.0 in pdf-formaat terug

Zorg ervoor dat de bladzijden aan beide kanten bedrukt zijn, anders kan er een mismatch zijn. De achterkant van de kaart is net zo belangrijk als de voorkant. Indien ze niet dubbelzijdig bedrukt zijn, kan het spel niet gespeeld worden.

Vind hier het filmpje met de uitleg van de spelregels

Bestel je speeldoos

Wil je meer informatie of heb je specifieke vragen?

Wat wij met je gegevens doen? Ontdek het hier.