Overslaan en naar de inhoud gaan

Een derde van het spoornet is uitgerust met ETCS

In het weekend van 11-12 september werden twee nieuwe spoorlijnen uitgerust met ETCS (European Train Control System). Bedoeling is om dit beveiligingssysteem tegen 2025 op het volledige spoornet uit te rollen.

De lijn 50A (Gent-Sint-Katherina-Lombeek) en de lijn 21 (Hasselt-Genk-Bilzen) hebben iets gemeenschappelijks: beide lijnen zijn namelijk sinds kort uitgerust met het ETCS-systeem. De lijn L21 kreeg ETCS L1 en de lijn L50A kreeg ETCS L2.

Wat is ETCS?

ETCS staat voor European Train Control System. Dit Europese beveiligingssysteem zorgt ervoor dat treinen geen rode seinen meer kunnen negeren en niet te snel kunnen rijden. ETCS Level 1 is een type ETCS dat via de bakens in de sporen werkt. Met de variant Limited Supervision volgt de treinbestuurder de informatie die wordt gegeven door de seinen langs de sporen, maar het achterliggende supervisiesysteem biedt een bijkomende beveiliging. ETCS Level 2 heeft dezelfde doelstellingen als ETCS Level 1. Het verschil tussen de twee systemen zit in de gegevensuitwisseling, die niet langer via bakens verloopt maar via het GSM-R-systeem, dat gebaseerd is op GSM-radiotechnologie en veel gemakkelijker kan worden geïnstalleerd. De twee systemen zijn complementair en voldoen aan de Europese veiligheidsnormen.

Uitrol van ETCS op het spoornet

In het weekend van 11 en 12 september werd meer dan 115 kilometer spoor uitgerust met ETCS: - 69 km op de L50A tussen Gent-Sint-Katherina-Lombeek - 46,4 km op de L21 Hasselt-Genk-Bilzen De uitrol van ETCS op het spoornet is een echte puzzel waarmee we in 2017 van start gingen. Onze teams, die het volledige spoornet tegen 2025 met ETCS willen uitrusten, staan voor een ware logistieke uitdaging. Tot nu toe is een derde van het spoornet uitgerust met ETCS Level 1 of ETCS Level 2. De netwerkkaart geeft de meest recente cijfers en een overzicht van de gefaseerde uitrol van ETCS.