Om het eerste spoor op de vernieuwde brug in Kuringen in gebruik te nemen, moesten we nog heel wat infrastructuurwerken doen. Om die veilig te kunnen uitvoeren was er sinds 22 augustus geen treinverkeer mogelijk tussen Hasselt en Genk én tussen Hasselt en Heusden. De eerste grote en belangrijke fase loopt stilaan op haar einde. Vanaf maandag 7 september rijden de treinen veilig over het eerste nieuwe spoor.
Verschillende infrastructuurwerken in één keer
De treinvrije periode gebruikten we om heel wat andere werken te bundelen en veilig uit te voeren. Daarvoor was een goeie planning en samenwerking tussen onze verschillende teams nodig. Een pluim voor onze collega’s!
Welke werken stonden er op het programma?
- Grond en beddingswerken
- Inschuiven fietstunnel Vilstraat
- Spoor, kabel- en bovenleidingswerken
- Vernieuwingswerken aan verschillende overwegen
- Onderhoudswerken aan sporen en wissels
Tijdens het weekend van 5 en 6 september voeren we nog heel wat testritten uit om de nieuwe infrastructuur te testen. Daarna nemen we het eerste vernieuwde spoor in gebruik. Vanaf april 2021 zal het treinverkeer over twee sporen kunnen. Het einde van het volledige project is voorzien voor de zomer van 2021.
Nieuwe brug
We voeren de werken uit in samenwerking met De Vlaamse Waterweg. Zij vervangen de twee huidige spoorbruggen over het Albertkanaal door één nieuwe boogbrug en een aanhangende fietsbrug.
De werken kaderen in de opwaardering van het Albertkanaal. Tijdens alle werken proberen we de impact op de weggebruikers en treinreizigers zo klein mogelijk te houden.