In Diepenbeek schaffen we stap voor stap alle overwegen af. We vervangen maar liefst zeven overwegen door alternatieven. Vijf van de zeven overwegen liggen op het traject van de sneltram (Spartacus). Door de werken rijden er op 24 en 25 oktober geen treinen tussen Hasselt en Tongeren.
Veel bedrijvigheid
Het vervangen van zeven overwegen zorgt voor heel wat bedrijvigheid. Er viel dit weekend dan ook heel wat te zien op de verschillende werven verspreid over de gemeente. De grootste werken zijn daar waar we momenteel nieuwe kunstwerken (een tunnel en bruggen) bouwen.
- Aan het station Diepenbeek schuiven we de toekomstige reizigersonderdoorgang onder de sporen en zijn er riolerings, grond- en spoorwerken. Die tunnelkoker is 12 meter lang, 10 meter breed, 3 meter hoog. Hem installeren doen we met een speciaal schuifsysteem. Een systeem met hydraulische vijzels schuift de ruim 400 ton zware tunnel via een metalen glijbaan op zijn plaats.
- In de Waardestraat bouwen we een grote stelling boven de sporen om binnenkort het brugdek op te bouwen.
- In de Nierstraat plaatsen we de liggers van het brugdek en passen we ook de bovenleiding aan.
- En in de Molenstraat zijn er funderingswerken voor de toekomstige brug.
Investeren in veiligheid, stiptheid, mobiliteit en leefbaarheid
Het project in Diepenbeek is ons grootste actuele overwegenproject in België. En de voordelen ervan zijn talrijk:
- verhoogde veiligheid voor spoor en wegverkeer
- positief effect op de stiptheid van het treinverkeer
- pluspunt voor de leefbaarheid en mobiliteit in Diepenbeek.
Voor het project sloegen we de handen in elkaar met De Lijn, het Vlaams Gewest, de gemeente Diepenbeek en NMBS. Het project past gedeeltelijk binnen Spartacus. Het einde van de werken is voorzien voor de zomer van 2022.