Ogen vanop afstand
Momenteel zijn er een 50-tal overwegen uitgerust met zo’n camera. Bedoeling is om eventuele storingen aan die overwegen (kapotte slagboom, spoorlopers, een opstopping, …) onmiddellijk te kunnen identificeren en deze sneller op te lossen.
Snelle interventie, beter voor stiptheid
Bij een storing aan een overweg gaat er een alarm af in het seinhuis. De verkeersleiding identificeert het alarm en de locatie van de overweg in kwestie en stuurt deze info direct door naar het "RIOC" (Rail Infrastructure Operations Center), een van onze meldingskamers waar alle alarmen van storingen aan onze spoorinfrastructuur verzameld worden. Specialisten analyseren de alarmen en bekijken dan de camerabeelden van de betrokken overweg. Zo krijgen we bijkomende informatie over de storing en kan de lokale onderhoudstechnieker kostbare tijd winnen. Hij moet namelijk niet meer eerst ter plaatse gaan om de schade vast te stellen en vervolgens terugkeren naar het magazijn, maar kan onmiddellijk het juiste materiaal voor de herstelling meenemen.
Daardoor kunnen we het probleem sneller oplossen en kunnen de treinen weer sneller normaal rijden. Bij een storing moeten de treinen namelijk aan verminderde snelheid rijden, wat natuurlijk een invloed heeft op de stiptheid.
Camerasysteem uitbreiden in heel België
Op termijn, en afhankelijk van de beschikbare middelen, willen we alle openbare overwegen met slagbomen uitrusten met deze maatregel. Dat zijn er op dit moment 1.236, maar dit cijfer evolueert constant, omdat we jaarlijks meerdere overwegen afschaffen.