De allerlaatste overweg tussen Gent en Brugge maakt plaats voor een rondwegtunnel. Die fietsten we in deze Week van de Mobiliteit in samen met Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Deinze. De ingreep zorgt voor meer veiligheid en stiptheid op één van de drukste spoorlijnen van het land. Positief voor zowel trein- als wegverkeer.
Tunnel van 400m
Na meer dan anderhalf jaar bouwen is de tunnel in Hansbeke een feit. De tunnel is 400m lang en overdekt over een lengte van 67m. Dankzij die nieuwe doorsteek kunnen we de laatste overweg op die lijn in Hansbekedorp definitief sluiten.
Samen met Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Deinze investeren we in totaal 9,5 miljoen euro.
Stationsomgeving in een nieuw kleedje
Er is dus meer dan enkel de overweg. De komende maanden bouwen we vlakbij de overweg een andere tunnelkoker. Begin februari schuiven we die dan onder de sporen. De tunnelkoker wordt de nieuwe onderdoorgang voor reizigers, voetgangers en fietsers.
We pakken ook nog de hele stationsomgeving aan. De omliggende straten worden heraangelegd en er komt een ontdubbeld rioleringsstelsel. We werken daarvoor samen met Agentschap Wegen en Verkeer, NMBS, Farys en Aquafin. Het einde van het project is voorzien voor midden 2022.
Dubbel zoveel sporen
Het project in Hansbeke kadert in een groter geheel. Samen met dochteronderneming TUC RAIL werken we al een tijdje aan het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge. De werken zitten op kruissnelheid. De aanleg van twee nieuwe sporen moet de kustregio vlotter bereikbaar maken en is ook positief voor het goederenverkeer. Het einde van dit project is voorzien voor eind 2024.