Hoe zal het spoornet tussen Waterloo en Braine-Alliance er in 2025 uitzien?
- 4 sporen tussen Waterloo en Braine-Alliance, waarbij de hogesnelheidstreinen over de middelste sporen zullen rijden.
- Volledig vernieuwde stations voor de reizigers in Waterloo, Eigenbrakel en Braine-Alliance.
- Minder geluidsoverlast voor de buurtbewoners dankzij geluidsschermen.
Lillois-Nijvel: eind 2029
In 2018 zijn onze teams opnieuw aan de slag gegaan op de spoorwerf op lijn 124 tussen Charleroi en Brussel. Dankzij de 1 miljard euro die de minister van Mobiliteit heeft vrijgemaakt, konden de GEN-werken die meerdere jaren hebben stilgelegen, hervat worden.
Concreet gezien werken we nu per lijnvak. Viersporige lijnvakken zijn noodzakelijk om het S-treinaanbod te kunnen uitrollen. Van zodra er een lijnvak klaar is, stellen we de vier sporen in dienst. We wachten dus niet langer het einde van de werken af om de volledige lijn met vier sporen in gebruik te nemen!
Zo kunnen de treingebruikers sneller de eerste vruchten plukken van de spoorwerken.
De vier sporen worden stapsgewijs in gebruik genomen:
- 2024: Stopplaats Ukkel-Moensberg
- 2025: Waterloo-Eigenbrakel
- 2029: Lillois-Nijvel
- 2031: De Hoek-Linkebeek
Eerste sporen werden gelegd door Charles Michel en François Bellot!
De hervatting van de werken werd deze ochtend symbolisch ingeluid in de stopplaats Braine-Alliance. Premier Charles Michel en minister van Mobiliteit François Bellot legden er samen een deel van de spoorstaven waarover het nieuwe S-treinaanbod zal rijden.
Voor meer informatie over het S-aanbod kunt u terecht op de website van de NMBS.