Deze maand pakken we uit met een belangrijk project aan het station in Zwijndrecht. Gedurende zes maanden, gespreid tussen het najaar van 2019 en het najaar van 2020, werkten onze teams hard om de volledige spoorweginfrastructuur te hertekenen en te moderniseren.
Gedaan met lange wachttijden aan drukke overweg
Weggebruikers die geregeld de overweg aan het station (kant Statieweg) kruisen, moesten in het verleden vaak in het bezit zijn van een engelengeduld. Treinen die aan perron 1 stopten, zorgden ervoor dat de slagbomen regelmatig lang gesloten bleven. Deze gingen pas terug open wanneer de trein weer vertrokken was.
Dit behoort vanaf nu echter tot het verleden! Het oude perron dat voor de overweg lag, hebben we 300 meter opgeschoven, tot achter de overweg. Dit zorgt voor een vlottere doorstroming van het wegverkeer. De overweg werd daarnaast twee meter breder gemaakt. Hierdoor zal de gemeente het voetgangers- en fietspad kunnen doortrekken tot over de overweg. Een veel veiligere situatie dus voor de zwakke weggebruikers.
De nieuwe overweg zorgt niet enkel voor vlotter verkeer, maar is ook veel moderner dan zijn voorganger. Een deel van het wegdek van de oude overweg was gemaakt uit hout. Deze houten planken komen na verloop van tijd los te liggen wat zorgt voor veel lawaai en ongemak voor de weggebruikers. Voor fietsers zijn deze losliggende planken zelfs erg gevaarlijk. De nieuwe overweg is gemaakt uit beton waardoor ze veel comfortabeler, veiliger en onderhoudsvriendelijker is. Ook twee andere overwegen in de buurt werden vernieuwd.
Maatwerk dankzij integrale samenwerking
Door perron 1 te verplaatsen, moesten we de volledige infrastructuur aanpassen aan de nieuwe spoorconfiguratie.
Zo verwijderden we meer dan 2 km spoor om, onder meer, plaats te maken voor he nieuwe perron 1. 12 wissels werden uitgebroken en vervangen door een “trapezium” (combinatie van vier wissels). Deze nieuwe wissels monteerden we op betonnen dwarsliggers waardoor de treinen er met een hogere snelheid over kunnen rijden. Daarnaast werden alle dwarsliggers over een afstand van vier kilometer vervangen. We maakten van de gelegenheid ook gebruik om de sporen iets verder uit elkaar te plaatsen wat opnieuw de snelheid van het treinverkeer ten goede komt.
De nieuwe configuratie vroeg ook om een aanpassing van de bovenleiding. Vier kilometer bovenleiding en 40 bovenleidingportieken (dragende constructies waar de bovenleiding aan vasthangt) werden daarom vernieuwd. Ook de seininrichting kreeg een upgrade: in totaal werden 26 nieuwe seinen en 6 nieuwe seinketen (kasten met elektronische apparatuur om de seininrichting aan te sturen) geplaatst.
In samenwerking met NMBS legden we ten slotte nieuwe perrons aan. Deze liggen geschrankt in functie van de overweg. De perrons werden verlengd tot 275 meter en verhoogd naar de standaardhoogte van 76 centimeter in vergelijking met de oude perrons. Dit zal het comfort van de reizigers verhogen die nu de trein gemakkelijker zullen kunnen op- en afstappen. In opdracht van NMBS komen er ook nieuwe schuilhuisjes. Deze zullen afgewerkt zijn tegen het voorjaar van 2021.
Massificatie tijdens totale lijnonderbreking
Bij grote werken op drukke spoorlijnen proberen we om zoveel mogelijk activiteiten uit te voeren in een zo kort mogelijke periode. De gemakkelijkste manier om dit te doen, is tijdens een totale lijnonderbreking (TLO). Tijdens een TLO voeren we zoveel mogelijk verschillende projecten tegelijk uit en verliezen we minder tijd doordat we bijvoorbeeld ons materiaal niet elke dag moeten aan- en afvoeren. Dit noemen we massificatie.
We proberen de hinder voor de buurtbewoners steeds zoveel mogelijk te beperken. Daarom werd onder meer gekozen voor een TLO tijdens de herfstvakantie op de drukke spoorlijn 59 (Antwerpen-Gent). Er is tijdens die week sowieso minder verkeer doordat de plaatselijke school gesloten is.
Onze teams werkten 9 dagen aan een stuk de klok rond om de nieuwe overweg aan de Statieweg aan te leggen. Terwijl de sporen afgesloten waren voor het treinverkeer benutten we dit moment om ook plaatselijk onderhouds- en/of vernieuwingswerken te doen. We plaatsten daarnaast twee nieuwe wissels in Antwerpen-Zuid.
Deze werken zorgen samengevat voor een betere betrouwbaarheid en gemakkelijker onderhoud van de infrastructuur, een hogere kwaliteit van het spoor, een beter comfort en betere veiligheid voor de reiziger.