Overslaan en naar de inhoud gaan

Gent-Sint-Pieters - Stationsproject

NMBS, Infrabel, de Stad Gent, De Lijn, Eurostation, AWV en de NMBS gaan eenzelfde uitdaging aan : het station Gent-Sint-Pieters omvormen tot een moderne, toegankelijke en comfortabele ontmoetingsplaats, klaar voor de reiziger van de 21ste eeuw.

Locatie

Station Gent-Sint-Pieters

Planning

Contact

Welke hinder kunt u ondervinden ?

De volgende elementen kunnen voor hinder zorgen tijdens onze werken :

  • nacht- en weekendwerken  
  • werfverkeer in de stationsomgeving

Welke werken voeren wij precies uit ?

Bredere, hogere en langere perrons bouwen met een glazen dak:

  • 12 sporen, perrons tot 12 meter breed , twee glazen liften per perron
  • Lage en hoge overkapping met veel lichtinval

Omvorming van de spoorinfrastructuur:

  • Maximumsnelheid verhogen tot 90km/h
  • Sneller in-en uitrijden
  • Capaciteitsverhoging
  • Verminderen van het aantal wissels

Realisatie van een open hal onder de sporen in plaats van een smalle reizigerstunnel:

  • Een ruime stationshal van 35.000m2 wordt stap voor stap gerealiseerd (300 meter lang en 120 meter breed)

Welke zijn de fases van de werken ?

Fase 1 : uitvoering sporen 12 t.e.m. 8 en waterdichting kelder

  • Wegnemen sporen en perrons
  • Uitgraven grond, beganegrond en kelder
  • Funderingen, rioleringen
  • Ruwbouw, kolommen en spoorbakken
  • Plaatsen liften, roltrappen en vaste trappen
  • Afwerken perronniveau: vloeren, portieken, daken, wachtzaaltjes, windschermen en perronmeubilair

Wij kunnen telkens maximum twee sporen buiten dienst stellen om al het treinverkeer te kunnen behouden.

Fase 2 : uitvoering sporen 7 t.e.m. 1 en waterdichting kelder

  • Wegnemen sporen en perrons
  • Uitgraven grond, beganegrond en kelder
  • Funderingen, rioleringen
  • Ruwbouw, kolommen en spoorbakken
  • Plaatsen liften, roltrappen en vaste trappen
  • Afwerken perronniveau: vloeren, portieken, daken, wachtzaaltjes, windschermen en perronmeubilair

Meer info op de website van het Project Gent-Sint-Pieters en op de Facebook pagina.