Overslaan en naar de inhoud gaan

Hasselt - Vernieuwingswerken

Wij voeren vernieuwingswerken uit aan de spoorbundel aan het station van Hasselt.

Locatie

Stationsomgeving Hasselt

Planning

Begin: 7 november 2020
Eind: Eind 2024

Wij voeren vernieuwingswerken uit aan de spoorbundel aan het station van Hasselt (kant Aarschot). Meer specifiek vormen we spoorinstallaties om en voeren we bovenleidings- en seininrichtingswerken (in het kader van ETCS) uit.

Het vereenvoudigen van de spoorconfiguratie en aanpassing en vernieuwing van specifieke sporen heeft als doel:

  • Het treinverkeer vlotter het station binnen- en buiten laten rijden met minder kruisingen
  • De reizigers- en goederentreinen gedeeltelijk van elkaar te scheiden
  • Een vlottere exploitatie van spoorlijn 35 mogelijk maken

Tegelijkertijd zal de NMBS ook het station vernieuwen. Het station zal integraal toegankelijk gemaakt worden, met roltrappen en liften naar de verhoogde perrons.

Wanneer werken we?

De voorbereidende werken  zijn in het najaar van 2020 opgestart en verlopen gefaseerd (over verschillende jaren). de werken zijn ook afgestemd op de vernieuwingswerken van de NMBS in het station.

Er zal gewerkt worden:

2022

  • Vanaf eind januari: voorbereiden werken.

  • Van 2-24 april en in juni-juli werken we tijdens de weeknachten en ook overdag.

  • Er zijn ook volgende werkweekends ingepland. Er zal dan doorlopend (zowel overdag als 's nachts) gewerkt worden:

    • 5-6, 19-20 en 26-27 maart

    • 30 april-1 mei

    • 11-12, 18-19 en 25-26 juni

    • 16-17 juli

2023

  • De werken zijn voorzien in maart, april en mei.

Planning

  • Aanleg werkaansluiting NMBS: uitvoering maart 2022
  • Aanleg tijdelijk perron ter hoogte van parking blok 1421 maart - 1 mei 2022
  • Herconfiguratie perronkop kant Aarschot voor een betere doorstroming treinverkeer en bereikbaarheid perrons: uitvoering 28 maart - 1 mei 2022 
    • ​​​​​​​Vernieuwen seininrichting
    • Vernieuwen bovenleiding
    • Vernieuwen sporen/spoortoestellen
  • Elektrificatie wisselverbinding van de spoorlijn 21A (tussen Hasselt en Genk) voor flexibiliteit/ bereikbaarheid  perrons: uitvoering 30 mei- 3 juli 2022
    • ​​​​​​​​​​​​​​Vernieuwen seininrichting
    • Vernieuwen bovenleiding
    • Vernieuwen sporen/spoortoestellen

Welke impact hebben deze werken?

Mobiliteit, organisatie en afsluiten werfzone:

  • In- en uitrit werfzone: rechtstreeks naar de ring
  • Zone (geel) zal mee als tijdelijke stockageplaats worden voorzien
  • Plaatsing werfketen als buffer tussen de stockageplaats en bewoners
Organisatie bundel D.

Geluidshinder:

  • Herashekkens met geluidswerende doeken ter hoogte van de Spoorwegstraat over een afstand van 450m blijven staan.
Plaatsing herashekkens.
  • Extra werftoegang wordt voorzien ter hoogte tractiewerkplaats van NMBS en stockage bepaalde materialen in Logistiek Centrum Infrastructuur (gele bol).
Extra werftoegang.

Organisatie en orde

  • Opkuis wordt verder georganiseerd op regelmatige basis en na afloop van de werken
  • In kaart brengen van luidruchtig laden en lossen => materialen verder van de huizen
  • Minder hinderplan (in samenspraak met de stadsdiensten)

Stof & netheid openbare weg:

  • Tijdens droge periode zoeken we specifieke oplossingen tegen stofhinder

  • Borstelwagen: om openbare weg & werfsite proper te houden

Treinverkeer:

  • Tijdens de weekends wanneer er doorlopend gewerkt wordt, is het treinverkeer onderbroken. Meer info omtrent de aangepaste dienstregeling kan u terugvinden via de reisplanner op www.nmbs.be of de NMBS-app.

We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.