We wensen de overwegen in Hoeselt af te sluiten en te vervangen door alternatieve infrastructuur.
Locatie
De overwegen van de Droogbroekstraat, Pasbrugstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Molenbroekstraat en Molenstraat in Hoeselt
Planning
Veiligheid is onze prioriteit. Daarom raakt het ons dat er elk jaar nog gemiddeld 45 ongevallen gebeuren aan overwegen. Ons doel: zoveel mogelijk overwegen vervangen door veilige alternatieven zoals een tunnel of brug.
In dat kader zouden wij graag de overwegen van de Droogbroekstraat, Pasbrugstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Molenbroekstraat en Molenstraat in Hoeselt definitief afsluiten en vervangen door alternatieve infrastructuur.
Dit gebeurt in verschillende stappen:
Stap 1
Overleg met de gemeente en toelichten visie rond overwegen en eerste aanzet tot een streefbeeld.
Stap 2
Na verder onderzoek (ontsluiting landbouw, aanrijroutes hulpdiensten, ruimtelijke context overweg, integratie fietssnelweg…) komen tot een principe-akkoord.
Stap 3
Start studieopdracht voor variantenonderzoek, uitvoeringsontwerp tot vergunningsaanvraag met alle betrokken stakeholders en met de nodige communicatie naar de buurt.
Streefbeeld
- Overweg Droogbroekstraat → sluiten
- Overweg Pasbrugstraat → brug of tunnel
- Overweg Onze-Lieve-Vrouwstraat → fiets- en voetgangerstunnel
- Overweg Molenbroekstraat → sluiten
- Overweg Molenstraat → brug of tunnel
![Streefbeeld.](/sites/default/files/styles/text_image_lg/public/generated/image/paragraph/Streefbeeld%20Hoeselt.png?itok=wvA4BW2D)
![Droogbroekstraat + Statiestraat Droogbroekstraat + Statiestraat.](/sites/default/files/generated/image/paragraph/Droogbroekstraat.png)
![O-L-Vrouwstraat O-L-Vrouwstraat.](/sites/default/files/generated/image/paragraph/OLVstraat.png)
![Molenstraat Molenstraat.](/sites/default/files/generated/image/paragraph/Molenstraat_0.png)
Fasering vervanging overwegen
Stap 1
Middellange termijn
Brug of tunnel Pasbrugstraat + sluiting Droogbroekstraat
Stap 2
Middellange termijn (timing fietssnelweg)
Fietstunnel Onze-Lieve-Vrouwstraat
Stap 3
Lange termijn
Brug of tunnel Molenstraat + sluiting Molenbroekstraat
Fietssnelweg naast de spoorlijn
Constructieve samenwerking tussen provincies, MOW en Infrabel:
- Bezetting gronden Infrabel voor aanleg fietssnelwegen/
- randvoorwaarden Infrabel om veiligheid te garanderen
- verplicht ongelijkvloers kruisen spoorlijn
- uitbuigen aan overwegen (geen voorrang voor fietssnelweg)
- bijkomende signalisatie waar nodig(extra weglichtsein of slagboom)
- draadafsluiting tussen spoorwegdomein en fietspad
- Win-win vervangen overwegen → conflictvrije passage fietssnelweg