Meer capaciteit en vlotter treinverkeer
De verbinding Brussel – Mechelen – Antwerpen – Nederland kan meer sporen goed gebruiken. Daarom investeren we in een spoorbypass ter hoogte van het station van Mechelen.
De spoorbypass is een nieuwe spoorlijn van 3,2 kilometer lang. Die loopt van de Abeelstraat ten zuiden van Mechelen, door het station tot aan de N15 ten noorden van Mechelen. Het resultaat is dat treinen sneller door het station van Mechelen kunnen rijden: aan 160 km/u in plaats van 100 km/u.
Het mooiste van al? Met deze nieuwe spoorlijn is het Belgische hogesnelheidsnet compleet!
Investering in betere mobiliteit
Reizigers kunnen intussen al een tijdje profiteren van de aansluiting van de Diabolo in Mechelen en van de nieuwe lijn Schaarbeek-Mechelen. Met de spoorbypass kan het station nu ook uitgroeien tot een strategisch spoorknooppunt. De mobiliteit van en naar Brussel zal aanzienlijk verbeteren, zeker omdat de nieuwe spoorlijn ook nuttig is voor het Gewestelijk Expresnet.
De investering voor de spoorbypass in Mechelen bedraagt ongeveer 170 miljoen euro.