Overslaan en naar de inhoud gaan
Kraan die sporen legt.

Tussen Lommel-Werkplaatsen en Neerpelt - Aanleg tweede spoor

Wij leggen een tweede spoor aan op spoorlijn 19. De verdubbeling van deze lijn is een van de Vlaamse prioriteiten rond capaciteitsuitbreiding. Daarnaast zal het de nodige uitwijk- en kruisingsbewegingen mogelijk maken en een betere treinverbinding tussen Antwerpen en Noord-Limburg verwezenlijken. Zo draagt het bij aan de modal shift en aan een duurzamere mobiliteitsvisie en opent het toekomstige mogelijkheden voor potentieel treinverkeer richting het Nederlandse Weert.

Locatie

Tussen Lommel-Werkplaatsen en Neerpelt

Planning

Begin: 2026
Eind: Duur werken 2 tot 3 jaar

Het nieuwe spoortracé en de heraanleg

Wat zal de impact zijn van een tweede spoor te Pelt?

  • Er is minder kans op vertraging aangezien de robuustheid van het spoornet  verbetert. Treinen moeten niet langer wachten op andere treinen met vertraging.
  • Door de aanleg van een tweede spoor zal treinverkeer sneller kunnen hernemen bij een incident.
  • Het tweede spoor zal het mogelijk maken om in de toekomst meer treinen in te zetten tussen Noord-Limburg en Antwerpen.
  • Samen met de provincie wordt ook een fietssnelweg aangelegd naast het tweede spoor.

Timing

  • Voorjaar 2025: indienen eerste omgevingsvergunning en start openbaar onderzoek (tracé Hoeverdijk - Neerpelt)
  • Eind 2025: indienen tweede omgevingsvergunning en start openbaar onderzoek (tracé Lommel-Werkplaatsen - Hoeverdijk
  • 2026: start eerste werkzaamheden
  • Midden 2026: indienen omgevingsvergunning voor de stopplaats Overpelt
  • De werken duren 2 tot 3 jaar