Wij leggen een tweede spoor aan op spoorlijn 19. De verdubbeling van deze lijn is een van de Vlaamse prioriteiten rond capaciteitsuitbreiding. Daarnaast zal het de nodige uitwijk- en kruisingsbewegingen mogelijk maken en een betere treinverbinding tussen Antwerpen en Noord-Limburg verwezenlijken. Zo draagt het bij aan de modal shift en aan een duurzamere mobiliteitsvisie en opent het toekomstige mogelijkheden voor potentieel treinverkeer richting het Nederlandse Weert.
Locatie
Tussen Lommel-Werkplaatsen en Neerpelt
Planning
Begin:
2026
Eind:
Duur werken 2 tot 3 jaar
Het nieuwe spoortracé en de heraanleg
Wat zal de impact zijn van een tweede spoor te Pelt?
- Er is minder kans op vertraging aangezien de robuustheid van het spoornet verbetert. Treinen moeten niet langer wachten op andere treinen met vertraging.
- Door de aanleg van een tweede spoor zal treinverkeer sneller kunnen hernemen bij een incident.
- Het tweede spoor zal het mogelijk maken om in de toekomst meer treinen in te zetten tussen Noord-Limburg en Antwerpen.
- Samen met de provincie wordt ook een fietssnelweg aangelegd naast het tweede spoor.
Timing
- Voorjaar 2025: indienen eerste omgevingsvergunning en start openbaar onderzoek (tracé Hoeverdijk - Neerpelt)
- Eind 2025: indienen tweede omgevingsvergunning en start openbaar onderzoek (tracé Lommel-Werkplaatsen - Hoeverdijk
- 2026: start eerste werkzaamheden
- Midden 2026: indienen omgevingsvergunning voor de stopplaats Overpelt
- De werken duren 2 tot 3 jaar