Overslaan en naar de inhoud gaan
illustratief beeld.

Projecten &
realisaties

Projecten (mede)gefinancierd door de Europese Unie

Als toonaangevende speler in de Belgische spoorwegsector streven we naar voortdurende verbetering en innovatie van onze infrastructuur. Dankzij de steun van de Europese Unie kunnen we ambitieuze projecten realiseren, die niet alleen de efficiëntie en veiligheid van het spoornet versterken, maar ook bijdragen aan een duurzame mobiliteit. Op deze pagina ontdek je alle projecten die medegefinancierd worden door de EU.

Onderstaande projecten worden (mede)gefinancierd door de Europese Unie

ETCS:
  • Spoorlijn 59: Beveren-Berchem
  • Spoorlijn 16: Lier-Aarschot
  • Spoorlijn 35: Aarschot-Leuven
  • Spoorlijn 50A: Brugge - Gent-Sint-Pieters
  • Spoorlijn 35: Hasselt – kruising Glons
  • Spoorlijn 24: Glons – Montzen
  • Spoorlijn 51(A): Brugge – Zeebrugge (ETCS L2)
  • Spoorlijn 75: tussen Gent-Sint-Pieters en Waregem
  • Spoorlijn 58: kruising Ledeberg (Merelbeke) –Boma
  • Spoorlijn 59: kruising Boma –Sint-Bernadettestraat (Gent) (ETCS L2)
  • Spoorlijn 59: kruising Sint-Bernadettestraat (Gent) – Antwerpen-Zuid

Vervangen van overwegen:
  • Spoorlijn 59:
    • overweg 17 in Beveren-Waas (Haasdonkbaan)
    • overweg 26 in Sint-Niklaas (Uilenstraat) on hold
    • overweg 35 in Sint-Niklaas (Moortelhoekstraat) on hold
    • overweg 41 in Sint-Niklaas (Koutermolenstraat) on hold
    • overweg 58 in Lokeren (Bormtestraat)
    • overweg 61 in Lokeren (Nieuwe Stationsstraat)
    • overweg 65 in Lochristi (Beerveldsebaan)
  • Spoorlijn 15: overweg 14 in Lier (Galgeveld) on hold

Technologische migratie van de tunnelveiligheidssystemen in de Noord-Zuidverbinding in Antwerpen

Uitbreiding van de capaciteit op 4 goederentrajecten op alle kernnetwerkcorridors in België
  • Spoorlijn 130: gedeelte tussen Flawinne – Moustier
  • Spoorlijn 24: gedeelte tussen Glons – grens BE/DE
  • Spoorlijn L154: gedeelte tussen Jambes – Neffe
  • Spoorlijn 166: gedeelte tussen Y Neffe - Anseremme– Bertrix

Extra sporen tussen Gent en Brugge

PORTable Innovation Open Network for Efficiency and Emissions Reduction Solutions’ — ‘PIONEERS’

Implementatie van ETCS niveau 2 op verschillende secties van de kernnetwerkcorridors in België
  • Spoorlijn 34: Hasselt – kruising Glons (interlocking Type Simis W)
  • Spoorlijn 34: Hasselt – kruising Glons (ETCS L2)
  • Spoorlijn 24: Glons – Montzen (zonder grens) (interlocking Type Simis W)
  • Spoorlijn 24: Glons – Montzen (zonder grens) (ETCS L2)
  • Spoorlijn 51(A): Brugge – Zeebrugge (ETCS L2)
  • Spoorlijn 75: Gent-Sint-Pieters – Waregem (interlocking Type Simis W)
  • Spoorlijn 75: Gent-Sint-Pieters – Waregem (ETCS L2)
  • Spoorlijn 58: kruising Ledeberg (Merelbeke) – Boma
  • Spoorlijn 59: kruising Boma – Sint-Bernadettestraat (Gent) (ETCS L2)
  • Spoorlijn 59: kruising Sint-Bernadettestraat (Gent) – Antwerpen-Zuid (interlocking Type Simis W)
  • Spoorlijn 59: kruising Sint-Bernadettestraat (Gent) – Antwerpen-Zuid (ETCS L2)

Aanleg van vier lange sporen in de bundel van Montzen om treinen van 740 meter te kunnen ontvangen tussen de Haven van Antwerpen en de Duitse grens

Digital Capacity Management Implementation 2022-2024

BeNe U-space Reference Design Implementation

Mil.Mobility Port of Antwerp

Studie project Rail Gent-Terneuzen

Studie over de 5G-implementatie op de hogesnelheidslijn Brussel-Parijs

Life Nature Rail