Als toonaangevende speler in de Belgische spoorwegsector streven we naar voortdurende verbetering en innovatie van onze infrastructuur. Dankzij de steun van de Europese Unie kunnen we ambitieuze projecten realiseren, die niet alleen de efficiëntie en veiligheid van het spoornet versterken, maar ook bijdragen aan een duurzame mobiliteit. Op deze pagina ontdek je alle projecten die medegefinancierd worden door de EU.
Onderstaande projecten worden (mede)gefinancierd door de Europese Unie
ETCS:
- Spoorlijn 59: Beveren-Berchem
- Spoorlijn 16: Lier-Aarschot
- Spoorlijn 35: Aarschot-Leuven
- Spoorlijn 50A: Brugge - Gent-Sint-Pieters
- Spoorlijn 35: Hasselt – kruising Glons
- Spoorlijn 24: Glons – Montzen
- Spoorlijn 51(A): Brugge – Zeebrugge (ETCS L2)
- Spoorlijn 75: tussen Gent-Sint-Pieters en Waregem
- Spoorlijn 58: kruising Ledeberg (Merelbeke) –Boma
- Spoorlijn 59: kruising Boma –Sint-Bernadettestraat (Gent) (ETCS L2)
- Spoorlijn 59: kruising Sint-Bernadettestraat (Gent) – Antwerpen-Zuid
Vervangen van overwegen:
-
Spoorlijn 59:
- overweg 17 in Beveren-Waas (Haasdonkbaan)
- overweg 26 in Sint-Niklaas (Uilenstraat) on hold
- overweg 35 in Sint-Niklaas (Moortelhoekstraat) on hold
- overweg 41 in Sint-Niklaas (Koutermolenstraat) on hold
- overweg 58 in Lokeren (Bormtestraat)
- overweg 61 in Lokeren (Nieuwe Stationsstraat)
- overweg 65 in Lochristi (Beerveldsebaan)
-
Spoorlijn 15: overweg 14 in Lier (Galgeveld) on hold
-
Spoorlijn 162:
- overweg 88 in Leignon
- overweg 91 in Chapois
-
Spoorlijn 43
- overweg 7 in Esneux
- overweg 8 in Esneux
-
Spoorlijn 125
- overweg 83 in Sclaigneaux
- overweg 84 in Sclaigneaux
- overweg 75 in Andenne
- overweg 76 in Andenne
- overweg 77 in Andenne
- overweg 78 in Andenne
- overweg 84 in Andenne
-
Spoorlijn 15
- overweg 62 in Herentals
Technologische migratie van de tunnelveiligheidssystemen in de Noord-Zuidverbinding in Antwerpen
Uitbreiding van de capaciteit op 4 goederentrajecten op alle kernnetwerkcorridors in België
- Spoorlijn 130: gedeelte tussen Flawinne – Moustier
- Spoorlijn 24: gedeelte tussen Glons – grens BE/DE
- Spoorlijn L154: gedeelte tussen Jambes – Neffe
- Spoorlijn 166: gedeelte tussen Y Neffe - Anseremme– Bertrix
Extra sporen tussen Gent en Brugge
- Werken burgerlijke bouwkunde op de spoorlijn tussen Landegem en Oostkamp
- Werken aan de sporen op de spoorlijn tussen Aalter en Y Stuivenberg (Oostkamp)
- Werken aan de bovenleiding op de spoorlijn tussen Aalter en Y Stuivenberg (Oostkamp)
- Kabel- en seininrichtingswerken op de spoorlijn tussen Aalter en Y Stuivenberg (Oostkamp)
PORTable Innovation Open Network for Efficiency and Emissions Reduction Solutions’ — ‘PIONEERS’
Implementatie van ETCS niveau 2 op verschillende secties van de kernnetwerkcorridors in België
- Spoorlijn 34: Hasselt – kruising Glons (interlocking Type Simis W)
- Spoorlijn 34: Hasselt – kruising Glons (ETCS L2)
- Spoorlijn 24: Glons – Montzen (zonder grens) (interlocking Type Simis W)
- Spoorlijn 24: Glons – Montzen (zonder grens) (ETCS L2)
- Spoorlijn 51(A): Brugge – Zeebrugge (ETCS L2)
- Spoorlijn 75: Gent-Sint-Pieters – Waregem (interlocking Type Simis W)
- Spoorlijn 75: Gent-Sint-Pieters – Waregem (ETCS L2)
- Spoorlijn 58: kruising Ledeberg (Merelbeke) – Boma
- Spoorlijn 59: kruising Boma – Sint-Bernadettestraat (Gent) (ETCS L2)
- Spoorlijn 59: kruising Sint-Bernadettestraat (Gent) – Antwerpen-Zuid (interlocking Type Simis W)
- Spoorlijn 59: kruising Sint-Bernadettestraat (Gent) – Antwerpen-Zuid (ETCS L2)
Aanleg van vier lange sporen in de bundel van Montzen om treinen van 740 meter te kunnen ontvangen tussen de Haven van Antwerpen en de Duitse grens
Digital Capacity Management Implementation 2022-2024
BeNe U-space Reference Design Implementation
Mil.Mobility Port of Antwerp
Studie project Rail Gent-Terneuzen
Studie over de 5G-implementatie op de hogesnelheidslijn Brussel-Parijs
Life Nature Rail
