Overslaan en naar de inhoud gaan
Brand.

Brand veroorzaakt heel wat problemen op ons spoornet!

Rond 6u30 deze ochtend brak er brand uit langs een spoor in Brussel-Noord, waardoor alle treinverkeer tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid volledig moest worden onderbroken. Na anderhalf uur slaagden onze teams erin om de situatie grotendeels te herstellen zodat de reizigers hun rit konden voortzetten.

Een moeilijke dinsdagochtend voor veel pendelaars

Het is 6u28 als onze teams gealarmeerd worden over een brand langs een spoor in Brussel-Noord. Het treinverkeer in de Noord-Zuidverbinding (de tunnel tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid), de drukste spoorlijn op ons net, wordt onmiddellijk volledig stilgelegd.

Om de veiligheid te garanderen, wordt het verkeer op alle sporen stilgelegd. In de brand raakten ook elektriciteitskastjes beschadigd, wat in volle ochtendspits natuurlijk heel wat problemen veroorzaakt op ons spoornet: veel treinen die door Brussel rijden of met Brussel als eindbestemming kwamen bij het naderen van de stations Brussel-Noord en Brussel-Zuid noodgedwongen tot stilstand. Sommige treinen konden zelfs niet vertrekken vanuit hun vertrekstation (Charleroi, Nijvel, Leuven, enz.).

Grote hinder dus voor de vele pendelaars op weg naar het werk. Onze CEO Luc Lallemand bezocht de teams ter plaatse: "We kunnen deze situatie alleen maar betreuren. In april 2019 werd maar liefst 39 % van alle vertragingen veroorzaakt door derden. Dergelijke incidenten doen al onze inspanningen om de stiptheid te verbeteren en de reizigers beter van dienst te zijn te niet."

Brand.

Race tegen de klok

Onze teams zijn snel, efficiënt en professioneel te werk gegaan om het treinverkeer zo snel mogelijk te herstellen en de reizigers binnen de kortste keren naar hun bestemming te brengen.
Na anderhalf uur zonder treinverkeer konden we al een deel van de sporen opnieuw vrijgeven: 4 van de 6 sporen op de Noord-Zuidverbinding waren opnieuw in gebruik, net als 10 van de 12 sporen in Brussel-Noord.
Om 10.00 uur waren alle sporen opnieuw in dienst.

Helaas zal dit incident tot aan de avondspits nog ernstige gevolgen blijven hebben voor het treinverkeer, met grote vertragingen en extra drukke treinen.

Brand.

Het onderzoek is lopende

Het parket van Brussel voert ter plaatse een sporenonderzoek uit. Op dit ogenblik kunnen we nog geen uitsluitsel geven over de oorzaak van de brand of wie hiervoor verantwoordelijk is.

Installaties die deel uitmaken van het spoorwegdomein

Veel mensen vroegen zich af waarom deze elektriciteitskasten niet beter worden bewaakt met systemen zoals camera's, aanwezigheidsdetectoren, enz.

Er staan duizenden van die kasten op ons netwerk. Omdat het er zoveel zijn, is het dus onmogelijk om ze allemaal uit te rusten met bewakingssystemen. Bovendien behoren deze uitrustingen tot het spoordomein, een privédomein dat niet toegankelijk is voor onbevoegden.