Het was echt een historisch moment in ons seinhuis (van waaruit het treinverkeer wordt aangestuurd) in Brussel-Zuid. We hebben de oude technologie, gemaakt van draden en knoppen, vervangen door een 100% geautomatiseerde technologie.
Wat is het voordeel van die overstap naar digitaal?
- Vereenvoudiging van de verkeersleiding: van zodra die verandering volledig is afgerond, worden de wissels en seinen in het hele knooppunt met enkele muisklikken vanuit het seinhuis aangestuurd.
- Meer betrouwbaarheid en meer veiligheid op het drukste spoorwegknooppunt van het land: dagelijks rijden er 1.200 treinen door.
- Noodzakelijke stap voor de installatie van ETCS in het knooppunt. ETCS is de wereldreferentie op het vlak van spoorwegveiligheid. De installatie van het systeem zal van België één van de landen met de strengste eisen op het vlak van spoorwegveiligheid maken.
Wat moet er dit weekend nog gebeuren?
- In slechts 72 uur zullen onze teams nog de motoren van 62 wissels vervangen en 121 rijwegen testen met 3 locomotieven.
- Om die uitdaging aan te gaan, worden 300 medewerkers tegelijkertijd gemobiliseerd!
- Na die fase zou 50% van de capaciteit van de Noord-Zuidverbinding tegen maandag 4 november beschikbaar moeten zijn.
En daarna?
- Vanaf 4 november zullen onze teams eventuele storingen nauwgezet opvolgen, aangezien dit de eerste stappen zullen zijn in de nieuwe technologie op de Noord-Zuidverbinding.
- Tijdens het lange weekend van 911 november zorgen we voor de laatste wissels en voeren we nieuwe veiligheidstesten uit.
- Vanaf 12 november keren we terug naar de normale situatie. Maar we blijven nog doorwerken tot eind 2020, zonder gevolgen voor onze klanten, want de oude infrastructuur moet nog verwijderd worden.