Uit onderzoek blijkt dat diverse bedrijven beter presteren en diverse teams betere beslissingen nemen. Op donderdag 13 februari nodigden we daarom experte Dorothy Dalton uit voor een workshop “Gendergelijkheid, onbewuste vooroordelen en employer branding” om te kijken hoe wij diversiteit in ons bedrijf nog meer kunnen promoten.
Een veranderde arbeidsmarkt
Onze arbeidsmarkt verandert aan een hels tempo. Ook ons bedrijf voelt de effecten van de zogenaamde War for Talent. Het wordt steeds moeilijker om de juiste profielen aan te trekken en ze door de vele vacatures, ook te houden.
Het is daarom van belang om te evolueren naar een sterk werkgeversmerk. Een merk dat jongeren aantrekt die op zoek zijn naar een job met zingeving en maatschappelijke relevantie. Een merk dat mannen aantrekt die evenveel behoefte hebben naar betere work-life balans als vrouwen. En een merk dat vrouwen aantrekt en behoudt!
Waarom hebben we vrouwen nodig?
Alle onderzoeken wijzen uit dat bedrijven - zelfs technische - die de gelijkheid van mannen en vrouwen bevorderen, succesvoller zijn, een hogere retentiegraad hebben en kunnen rekenen op sterker betrokken en creatievere werknemers. Zo zouden diverse teams maar liefst 87% betere beslissingen nemen.
Als iedereen weet dat meer diverse bedrijven beter werken, waarom worden bedrijven dan niet diverser? Dorothy Dalton wees er tijdens de workshop op dat dit vaak komt door onbewuste zaken en stereotiepen. Heel wat blinde vlekken en hardnekkige gewoontes staan een vrouwvriendelijke werkvloer in de weg.
Trainen voor een marathon
Dorothy Dalton is een wereldwijde talentmanagement-strateeg. Als mede-oprichter en CEO van 3plus International is ze gepassioneerd over het ondersteunen van de vooruitgang van vrouwen op de werkplek en organisaties die zich inzetten voor gendergelijkheid.
Tijdens haar workshop beschreef ze dat het streven naar een gender divers bedrijf is zoals het trainen van marathon. Het is een proces dat tijd nodig heeft. Gendergelijkheid is niet iets wat we van vandaag op morgen kunnen introduceren, wel iets waar iedereen elke dag weer een kleine bijdrage toe kan leveren. Tegelijk kan elke kleine opmerking of belediging een invloed een negatieve invloed hebben op het welslagen van de missie.
De workshop was bijzonder geanimeerd en gaf de aanwezigen stof om over na te denken.
Diversiteit: een veelkoppig beestje
Het diversiteitsbeleid van Infrabel is uiteraard niet enkel gericht op vrouwen. Waar wij naar streven is een bedrijf waar iedereen zich thuis voelt, ongeacht hun geaardheid, gender, achtergrond of beperking.
Een rijkdom in collega's vertaalt zich in de rijkdom van oplossingen.