Donderdag 31/10, 23.15 uur. Terwijl veel Belgen thuis samen met vrienden en familie Halloween vieren, staan onze collega’s in het station van Brussel-Zuid voor een cruciale fase in de digitale transformatie van het seinhuis in Brussel-Zuid. Ze vervangen er het oude elektromechanische systeem om het verkeer van de treinen te regelen door het gloednieuw computersysteem.
De grote overstap
Sommige van onze collega’s hebben heel hun loopbaan met het oude systeem gewerkt. De spanning en de emotie zijn voelbaar. Het is alles of niks. Als deze omschakeling mislukt, is er geen weg meer terug. De verantwoordelijkheid weegt op hun schouders. Dit is een historisch moment voor het seinhuis van Infrabel in Brussel-Zuid.
Om 01.00 uur ‘s ochtends wordt de grote digitale sprong voorwaarts genomen: de nieuwe softwareprogramma’s in de computers van de computerzaal opgeladen. Opnieuw een kritisch moment, want als dit mislukt, kan er in heel de zone Brussel-Zuid tot voorbij Halle geen enkele trein meer rijden. Om 02.00 uur kunnen zowel de collega’s ter plaatse als zij die het proces op afstand volgen, opgelucht ademhalen. De overschakeling van elektromechanische technologie naar een computergestuurde technologie werkt.
Deze paar uur onafgebroken spanning, hoop, twijfel en opluchting, zijn het hoogtepunt van het moderniseringsproject op de Noord-Zuid as waar onze teams al sinds 2014 aan werken. De digitalisering van alle signalen is een essentiële stap in de toekomstige implementatie van het ETCS-snelheidscontrolesysteem, waardoor ons netwerk één van de veiligste in Europa wordt.
4 graden en een donkere nacht
Buiten het station zijn collega’s in het donker en de koude (4°C ) bezig met het demonteren van de oude- en het plaatsen van de nieuwe seinen. Tegelijk worden de nieuwe wisselmotoren afgeregeld.
In de loop van het weekend worden de schakelaars getest, want de wissels moeten tot op de mm correct afgesteld zijn. 3 locomotieven voeren testritten uit. Op elk traject moet de veiligheid van de klant gegarandeerd worden.
De koelbloedigheid van onze collega’s wordt op de proef gesteld. Eén van de locomotieven valt uit, de deuren van de Eurostar zijn wispelturig, … maar ze trotseren elke uitdaging die zich stelt.
Ondanks het slechte weer, blijven de werken op schema. Het doel is 90 wissels vervangen en 65 seinen. Een serieus werkje, 24 uur op 24, maar de wil om te slagen is bij iedereen bijzonder groot, ter plaatse en achter de schermen.
Op zondag om 15.00 uur komt er goed nieuws. We staan voor op schema. 121 wissels en 65 seinen werden het voorbije weekend al omgebouwd en getest. Dat is 30 meer dan de oorspronkelijk gepland.
Een bevrijdende sms
Om 17.19 uur komt de bevrijdende sms op de mobiele telefoon van de woordvoerders: alles werkt, alles is klaar voor vandaag! Het eerste verlengde weekend van november is voorbij. Het zorgvuldig geplande en voorbereide werk werd tot in de perfectie uitgevoerd.
Na dit geslaagde weekend, verliepen de rest van de week en het lange weekend zonder grote problemen. Op het programma: we moeten nog 49 wisselmotoren vervangen en de testritten uitvoeren. De laatste rechte lijn naar een normale treindienst. We slagen erin om maandagnamiddag af te ronden, een beetje vroeger dan voorzien…
Dinsdagmorgen rijden de treinen netjes op tijd. Je zou bijna denken dat er niets gebeurd is. De reizigers die hun route tijdens de werken moesten aanpassen, kunnen nu terugvallen op hun gewoontes.
En wij? Wij zullen de grote inspanningen en het harde werk van onze ploegen op één van onze grootste werven ooit nooit vergeten. Dit was een ongelofelijk avontuur.