Infrabel besliste om, met de ondersteuning van de Internationale Spoorwegunie (UIC) die kunst in het domein van de spoorwegen promoot, hulde te brengen aan het werk van onze spoormannen en -vrouwen die elke dag opnieuw met passie voor hun vak aan het werk zijn op de sporen. Het 30 m lange en 2 m hoge kunstwerk dat werd gemaakt door de kunstenaars Guillaume Desmarets en Frédéric Lebbe, beiden van het kunstcollectief Farm Prod, komt er door zijn afmetingen volledig tot zijn recht. Geen mooiere locatie dan Brussel-Noord, vlakbij de uitgang/ingang van de Noord-Zuidverbinding, een hoofdas waarop dagelijks 1.200 treinen rijden die duizenden reizigers vervoeren.
Een kunstwerk om het werk van onze collega’s in de verf te zetten
Om de treinen in alle veiligheid op het spoornet te laten rijden, is het personeel van Infrabel, zomer en winter, de klok rond, aan het werk op de sporen. Elke dag zijn spoormannen en spoorvrouwen met verschillende profielen hard in de weer om het spoornet te moderniseren en het treinverkeer te verzekeren. Maar al te vaak hebben de treinreizigers geen oog voor het werk dat onze mensen verrichten in de sporen. Ze realiseren zich ook niet hoe belangrijk zij wel zijn om de veiligheid op het spoornet te verzekeren. Dat hun werk een zeer grote techniciteit vereist, is vaak niet geweten of wordt onderschat, terwijl er steeds nieuwe technologieën op de markt komen.
Om onze treinen veilig op ons spoornet te kunnen laten rijden, moeten onze collega’s elke dag interventies uitvoeren. Het kunstwerk is bedoeld om ons hieraan blijvend te herinneren. De problemen waarmee onze spoormannen en spoorvrouwen te maken krijgen, worden almaar complexer, maar gedreven als ze zijn, stellen ze alles in het werk om een kwaliteitsvolle dienstverlening te verzekeren.
Infrabel, een vernieuwende onderneming
Sinds geruime tijd profileert Infrabel zich binnen de spoorwegwereld als innoverende speler en volgt het de allerlaatste technologieën op de voet op. De onderneming is volop aan het veranderen en de digitalisering ontwikkelt zich steeds verder. Daarvoor gebruikt ze de meest geavanceerde tools die op de markt worden aangeboden.
In 2019 zitten de moderniseringsprogramma’s op kruissnelheid en dat werpt duidelijk zijn vruchten af: elk jaar gaat Infrabel met een innovation award lopen! Doordat we onze spoorinfrastructuur steeds verder moderniseren, kunnen we een hoog veiligheidsniveau verzekeren en hebben we in dit domein een voorbeeldfunctie.Dit kunstwerk moet ons blijvend herinneren aan het belang van vernieuwing: de blik van de kenner zal zeker en vast vallen op onze meettrein, een werktuig dat wissels tegen een snelheid van 120 km/u kan analyseren ... Spitstechnologie die recht uit Japan komt!