Overslaan en naar de inhoud gaan
Lancement d'un important chantier au Terminal Container d'Athus.

Een nieuwe spoorlijn in België voor duurzamer goederenvervoer

Op 5 april start een belangrijke werf die het goederenvervoer van België naar Frankrijk een boost kan geven. Dankzij onze medewerking aan deze belangrijke werf bouwen we aan een groenere planeet.

Het vrachtvervoer verloopt vandaag nog voor 75% over de weg. Daardoor is het verantwoordelijk voor bijna 10% van de totale CO2-uitstoot. Het spoorvervoer verbruikt gemiddeld zes keer minder energie en stoot negen keer minder CO2 uit.

Dankzij zijn centrale ligging in Europa (en de drie internationale corridors die ons land doorkruisen) is het Belgische spoorwegnet een essentiële schakel in het goederenvervoer per spoor.

Door vanuit de Terminal Container van Athus (TCA, gespecialiseerd in het vervoer van zeecontainers) een rechtstreekse verbinding met Frankrijk aan te leggen, kunnen we het goederenvervoer per spoor in België verder laten groeien. En zo ondersteunen we ook de onlangs uitgesproken ambitie van Belgische en Europese spoorwegmaatschappijen om het volume van het goederenvervoer per spoor tegen 2030 te verdubbelen.

Dit project draagt dus bij tot de Europese doelstellingen om de vervuilende emissies te verminderen en minder verkeer via de weg te laten verlopen.

Nieuwe lijn 165/3

Nieuwe lijn 165/3

De rechtstreekse toegang van de TCA naar Frankrijk wordt mogelijk gemaakt door de aanleg van een nieuwe spoorlijn, de L165/3, tussen Athus en Mont-Saint-Martin (F). Met de opening van deze lijn evolueert de "dry port" van Athus van een "terminal" in een "internationale hub": een havengebied waar vervoerders verder kunnen doorreizen naar Frankrijk.

Concreet omhelst dit project volgende werken:

  • De verplaatsing van een overweg;
  • De aanpassing van een bocht en van bestaande sporen; 
  • De aanleg van een nieuw spoor over een afstand van 465 meter;
  • De uitrusting van dit nieuwe spoor en de aansluiting ervan op het spoorwegnet aan de Frans-Belgische grens.

Dit project, onder leiding van de intercommunale Idelux, werd mogelijk gemaakt dankzij de financiële of operationele bijdrage van verschillende partners: Europa, de federale overheid, Wallonië, Infrabel en SNCF Réseau.

De federale minister van Mobiliteit, François Bellot, onze CEO Luc Lallemand en Elie Deblire (voorzitter van Idelux) gaven vrijdag het officiële startschot voor dit project in Athus.