Even terug in de tijd
In 2005 werd het goederenvervoer per spoor volledig geliberaliseerd. Dit betekent dat er vanaf dan verschillende privé-ondernemingen goederentransport konden laten verlopen via het spoornet.
Gevolg ?
Om deze vrije concurrentie mogelijk te maken en te voldoen aan de Europese richtlijnen, was een grotere onafhankelijkheid nodig tussen de vervoersmaatschappijen die vervoer van reizigers of goederen per trein aanbieden, en de infrastructuurbeheerder die eigenaar is van het spoornet.
Waarom?
Op die manier kregen de verschillende vervoersmaatschappijen evenveel kans om het spoornet te gebruiken.
Hoe?
Op 29 oktober 2004, kort voor de liberalisering, werd de NMBS Groep opgericht, die bestond uit drie onafhankelijke bedrijven:
- NMBS, operator voor reizigersverkeer;
- Infrabel, infrastructuurbeheerder;
- NMBS Holding, verantwoordelijk voor het personeelsbeheer, de informatica en de 37 grootste stations en voor de coördinatie tussen de drie bedrijven.
Op 1 januari 2014 werd de structuur van de groep vereenvoudigd: er vond een fusie plaats tussen de NMBS Holding en NMBS. HR Rail, toen de nieuwe dochteronderneming, werd verantwoordelijk voor de aanwerving en het beheer van het personeel van beide ondernemingen. De ondernemingen NMBS, Infrabel en HR Rail vormen vandaag de Belgische Spoorwegen!