Investering van 30 miljoen in het station van Aarlen
Eerst en vooral worden de drie perrons volledig vernieuwd en ook langer gemaakt, zodat er niet alleen treinen van 250 m maar ook treinen van 350 m kunnen halt houden en er dus meer zitplaatsen zullen zijn voor de reizigers.
Daarnaast wordt de spoorinfrastructuur volledig vernieuwd: er worden 14 km nieuwe sporen gelegd en 16 nieuwe spoorstellen geplaatst.
Ten slotte worden de stroomvoorzieningsinstallaties volledig vernieuwd en wordt 14 km bovenleiding vervangen. Door de elektrische voeding te verhogen naar 25.000 volt, kunnen er meer treinen rijden op eenzelfde lijnvak en worden de kosten beperkt doordat er minder voedingsposten zijn.
Project voor de vernieuwing van de as Brussel-Luxemburg
Tijdens de werken worden onder meer de seininrichting en de sporen vernieuwd, 65 “kunstwerken” (bruggen, steunmuren etc.) aangepast of vernieuwd, 10 te grote bochten recht getrokken en 3 stations volledig heringericht: Gembloers, Ciney en Rochefort-Jemelle. De werken voor de herinrichting van het station van Aarlen werden later toegevoegd in de planning. Daarnaast wordt de lijn tussen Namen en de Luxemburgse grens geherëlektrificeerd en de spanning verhoogd van 3.000 volt naar 25.000 volt, de spanning die ook op het Luxemburgse spoornet wordt gebruikt. De treinen kunnen op die manier vlot van het ene spoornet overgaan op het andere spoornet.
Van de 147 km lange spoorlijn werd reeds 88 km gemoderniseerd.
Impact op het treinverkeer: alternatieve oplossingen
Tijdens de zomermaanden van 2019 en 2020 zullen de werken een impact hebben op het reizigersverkeer.
- In Aarlen wordt de treindienst in de zomer van 2019 aangepast en wordt het verkeer in de zomer van 2020 gedurende drie weken volledig onderbroken;
- Op lijn 167 tussen Athus en Aarlen zal het treinverkeer onderbroken zijn van eind april tot juni 2019.
De modernisatie van de as 3 zal ook een impact op de dienstregeling van de treinen met zich meebrengen:
- Twee treinen tussen Brussel en Libramont worden gedeeltelijk afgeschaft;
- Door de overschakeling van 3.000 naar 25.000 volt wordt het spoorverkeer in augustus 2020 volledig onderbroken, in fasen, tussen Jemelle en de Luxemburgse grens.
Om de hinder voor de reizigers zoveel mogelijk te beperken, zorgen we in overleg met NMBS voor alternatieve vervoersoplossingen.