Overslaan en naar de inhoud gaan

Let it snow, let it snow… maar niet op de spoorinfrastructuur !

Wie winter zegt, denkt aan kerstmarkten, chocomelk à volonté en mooie sneeuwlandschappen om door te wandelen. Maar voor het treinverkeer en de spoorinfrastructuur is deze tijd van het jaar minder gezellig… Dat komt omdat het winterse weer een grote impact kan hebben. Daarom stellen we elk jaar het winterplan, samen met NMBS, in werking, mét onze rijmtrein! 

Ijsvorming op de bovenleiding kan de afname van stroom via de stroomafnemer belemmeren (lees hieronder hoe onze rijmtrein dat oplost!), sneeuw kan voor hinder zorgen en vriestemperaturen veroorzaken vastgevroren wissels (Lees hier meer over de automatische wisselverwarming!) … Het zijn maar enkele voorbeelden van weersomstandigheden die het spoorverkeer in de war kunnen sturen. Daarom volgen we al meerdere jaren specifieke maatregelen in de vorm van een winterplan in samenwerking met NMBS, met als doel de gevolgen zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken om de stiptheid en betrouwbaarheid van ons net voor onze klanten te verzekeren!

Welke maatregelen worden er genomen?

Zowel voor als tijdens de winter gaan gespecialiseerde teams aan de slag met verschillende maatregelen:

Preventieve maatregelen – voorafgaand aan de winter

  • Infrabel inspecteert regelmatig de sporen en bovenleidingen om elk risico op incidenten te voorkomen en zorgen voor voldoende voorraad zout, zand en antivries in de logistieke centra. Daarnaast sluit Infrabel de verwarmingsinstallaties aan om te vermijden dat de wissels bevriezen.
  • De permanente opleiding van het treinpersoneel door NMBS: het manoeuvreren en tot stilstand brengen van een trein op gladde sporen is niet eenvoudig en daarom worden alle treinbestuurders voortdurend bijgeschoold;
  • NMBS-medewerkers controleren de treinen volledig in de werkplaatsen en plaatsen beveiligingen op motoronderdelen die gevoelig zijn aan temperatuurdalingen.

Beheersmaatregelen – tijdens de winter

  • Tijdens het winterseizoen volgen de operationele diensten van Infrabel en NMBS natuurlijk het weerbericht op;
  • De vriesdienst wordt geactiveerd en er wordt antivries aangebracht op de beweegbare onderdelen van de deuren van het rollend materieel door NMBS;
  • Infrabel activeert de wisselverwarming en brengt ijsbestrijdingsmiddel aan op de bovenleidingen met de rijmtrein;
  • Bij hevige sneeuwval ruimt Infrabel sneeuw op de prioritaire infrastructuur.
     

Al gehoord van onze rijmtrein?  

Rijm bestaat hoofdzakelijk uit kleine ijskristalletjes en ontstaat wanneer onderkoelde fijne druppeltjes mist, nevel, regen…, na contact met een bevroren oppervlak, overgaan in ijs. En dat is exact wat er gebeurt op de bovenleiding… Wanneer een trein dan contact maakt met deze bovenleiding vol rijm, geeft het letterlijk vonken. Dat zorgt voor heel wat schade aan de bovenleiding en aan de trein. Daarnaast kan de pantograaf van de trein geen goed contact maken met de bovenleiding waardoor er geen elektriciteit afgenomen kan worden en de trein vervolgens niet kan rijden…

Maar daar maakt de rijmtrein komaf mee! Sinds de winter van 2021-2022, sproeit de rijmtrein elke 4 weken een vochtwerende gel (bestaande uit minerale en plantaardige oliën) aan de hand van een lasercamera op de bovenleiding om zo rijmvorming tegen te gaan. De trein wordt preventief ingezet tussen oktober en maart en sprayt de gel op de bovenleidingen die het het hardst nodig hebben. We noemen onze rijmtrein ook wel ‘Frosty, the defrost train’ en ontdek hier hoe het juist werkt!

Bedankt aan iedereen van de Belgische Spoorwegen die ervoor zorgen dat het treinverkeer verzekerd blijft ondanks het winterweer!