Onze CEO Luc Lallemand ging in op de huidige situatie. Het implementeren van ETCS op ons spoorwegnet gaat goed vooruit. De resultaten zijn bijzonder positief: "We hebben onze doelstellingen voor 2019 wat de uitrol van ETCS betreft bereikt. Dit jaar hebben we ETCS geïnstalleerd op 72,2 km spoor. Daarmee komen we in totaal op 1625,2 km spoor die met ETCS zijn uitgerust. Dat is 25,4% van ons hele net. In 2020 hebben we de ambitie om nog 453,6 km spoor te voorzien van ETCS en in 2021 zelfs nog 791km. Eind 2021 zou 45% van ons net met ETCS uitgerust moeten zijn."
Ook collega’s Hans Menschaert (I-AM.21) en David Van de Sype (I-AM Area NW) gingen dieper in op ons eigen werk in het ETCS-verhaal. Maar ETCS is vooral ook een Europees systeem. Marcin Wojcik van de Europese Commissie liet zijn licht schijnen over de Europese kant van het ETCS-verhaal.
ETCS staat voor European Train Control System. Een Europees veiligheidssysteem dus. Want vervoer is een gedeelde verantwoordelijkheid. Zowel op Europees niveau als op nationaal niveau worden daarrond beslissingen gemaakt. Europa droomt van een eengemaakte spoorwegruimte, bekend als "Single European Railway Area" of kortweg SERA. Eén groot Europees spoorwegennet waarin rijden met de trein veiliger, comfortabeler en goedkoper wordt.
Geen eenvoudige opdracht. De signalisatie verschilt van land tot land, de regels zijn anders en dus ook de veiligheidssystemen. Drempels die de Europese droom in de weg staan en dus weggewerkt moeten worden. Daarom wil Europa naar uniforme en compatibele signalisatie en instrastructuur. Dat heet "interoperabiliteit". Eén interoperabel veiligheidssysteem is daarbij cruciaal. En dat systeem is ETCS.