Overslaan en naar de inhoud gaan
Minder spoorlopers, meer stiptheid!

Minder spoorlopers, meer stiptheid!

Voor het 2e jaar op rij is het aantal spoorlopers gedaald.

Onze vele sensibiliseringscampagnes en maatregelen op het terrein rond spoorlopen missen hun effect niet.

Stiptere treinen

Het aantal officiële meldingen van spoorlopers op het Belgische spoorwegdomein daalde vorig jaar van 768 naar 705. Dat is een daling van 14% sinds 2017. De combinatie van maatregelen op het terrein, sensibilisering en repressie begint dus stilaan resultaat op te leveren.

De gevolgen van deze daling op de stiptheid lieten zich voelen. De stiptheid op het Belgische spoorwegnet steeg in 2019 met 3,5% in vergelijking met het jaar daarvoor. Deze verbetering is deels te verklaren door een vermindering van het aandeel van de zogenaamde “Derden” in het totale aantal geregistreerde minuten vertraging. In de categorie Derden zitten zaken waar de spoorwegbedrijven niet verantwoordelijk zijn, zoals spoorlopers.

De strijd gaat verder, met warmtecamera’s

Het aantal slachtoffers van spoorlopen volgt gelukkig de neerwaartse trend, maar elk slachtoffer is er één teveel. In 2019 viel er, jammer genoeg, 1 dodelijk slachtoffer en raakten 3 mensen zwaargewond als gevolg van spoorlopen. Het zijn dus niet alleen de stiptheidscijfers die ons aanmoedigen in onze strijd.

Elke spoorloper blijft er eentje teveel, dus we zetten onze inspanningen verder. Ons recentste initiatief zijn 30 warmtecamera’s in de Brusselse Noord-Zuidverbinding.Zo gaan we in de spoortunnel van de Brusselse Noord- Zuidverbinding, een nieuw en geavanceerd warmtecamerasysteem gebruiken.

 

 

Tunnel Noord-Zuid.

Een nieuw detectiesysteem

Op de Brusselse Noord-Zuidverbinding passeren elke dag 1.200 treinen. Verspreid over de tunnel hangen we 30 nieuwe camera’s die 24/7 de locatie monitoren.

Het gaat om warmtecamera’s die perfect werken in het donkerOp basis van een set, vooraf gedefinieerde, regels kan het camerasysteem een onderscheid maken tussen mensen, dieren, treinen en andere voorwerpen, om valse alarmen er uit te filteren.

Wanneer er een detectie is, is het de bedoeling om meteen een alarmsignaal te versturen naar een controlekamer. Daar kan dan snel en deskundig de situatie geanalyseerd worden. Wanneer het effectief een spoorloper is, gaat de verlichting in de betrokken tunnelkoker aan en klinkt er ook een automatische omroeping met de waarschuwing om de gevarenzone onmiddellijk te verlaten.

Zo maken we van de Noord-Zuidverbinding in de toekomst één van de best bewaakte hotspots van België.

Warmtecamera.