Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw innovatief werkmateriaal voor het onderhoud en de vernieuwing van het spoornet

We hebben onlangs twee nieuwe opdrachten gegund aan de Belgische bedrijven CML Industries en Daxi NV. De innovatieve werktuigen die het bedrijf voor ons ontwierp, bieden zowel qua ergonomie als qua veiligheid heel wat voordelen. En dat alles tegen een scherpe prijs.

Elk jaar schrijven we honderden overheidsopdrachten uit om tegen een scherpe prijs efficiënt en innovatief materiaal aan te kopen. Voor deze twee opdrachten zochten we twee werktuigen, één om grote hoeveelheden ballast naar onze spoorwerven te vervoeren en één om de korte spoorstaven te vervoeren, te laden en te lossen. Verschillende grote industriële spelers in Europa stelden ons elk hun technische oplossingen voor.

Na een zeer zorgvuldige analyse van de verschillende offertes hebben we gekozen voor twee machines die zijn ontworpen door de Belgische bedrijven CML Industries uit Libramont en Daxi NV uit Jumet.

De loswagen: Deze werktrein kan tot 450 ton ballast lossen. Een generator maakt het voertuig volledig autonoom, terwijl de huidige loswagens, die een beperkte lading hebben en aan de privésector worden verhuurd, gedurende het hele werkproces gekoppeld moeten zijn aan een locomotief. We hebben 10 stuks besteld, elk met een verwachte levensduur van 40 jaar.

De spoorlaadmachine: Dit werktuig is in staat om per rit tot wel 27 spoorstaven te vervoeren, meer dan zijn concurrenten. De spoorlaadmachine is zeer ergonomisch en veilig voor onze collega's. Een magnetisch veld zorgt ervoor dat de spoorstaven op hun plaats blijven liggen op de wagens, een Europese primeur voor dit soort toepassingen. Binnenkort beschikken we zo over 8 spoorlaadmachines die we overal op het spoornet kunnen inzetten.
De twee machines, ontworpen en geassembleerd in Libramont, wekken nu al belangstelling op bij onze buitenlandse collega's.