Overslaan en naar de inhoud gaan
slimme leds.

Overwegen: slimme leds waarschuwen roekeloze weggebruikers 

Overwegen blijven risicovolle plaatsen voor weggebruikers, en ook voor ons een grote bekommernis. Ondanks alle inspanningen stellen we vast dat de ongevallencurve niet afneemt. Veiligheid is onze absolute prioriteit, we blijven dus methodes uittesten om die trend te doen keren. Zoals dit proefproject in Comblain-la-Tour.

Aantal ongevallen opnieuw in stijgende lijn

Tijdens de lockdown waren er - niet verwonderlijk - opvallend minder ongevallen aan overwegen (drie keer minder dan in de periode maart - mei 2019. Maar met de versoepeling van de lockdown stellen we weer een heuse piek vast. Sinds 1 juni waren er helaas al vijf ongevallen! Aangezien er heel wat minder verkeer is op de weg dan vorig jaar, is daar geen enkele reden of verklaring voor ...

Elk jaar zetten we acties op om de weggebruikers aan te zetten de veiligheidsregels aan overwegen na te leven. Naast sensibiliseringscampagnes en repressieve acties die we samen met de Federale Spoorwegpolitie en Securail opzetten, denken we voortdurend na over hoe we de veiligheid op en langs de sporen kunnen verbeteren.

 

Leds en artificiële intelligentie als nieuw wapen in de strijd tegen ongevallen aan overwege

Weggebruikers die aan een overweg op een overtreding worden betrapt, geven het vaakst als uitleg dat ze niet hadden opgelet of de slagbomen niet hadden opgemerkt. Met het proefproject in Comblain-la-Tour willen we die pijnpunten specifiek aanpakken. Dinsdag 14 juli kregen enkele journalisten, in aanwezigheid van de minister van Mobiliteit François Bellot en Benoît Gilson, Director Strategy, Corporate & Public Affairs van Infrabel, alvast een voorsmaakje van dit nieuwe, technologische snufje. 

We brachten op de slagbomen strips met rode led-strips aan zodat ze beter zichtbaar zijn voor de weggebruikers. Aan de binnenkant van de slagbomen kozen we voor blauwe led-strips. De leds, die vanuit de stuurpost van een naderende trein zichtbaar zijn, mogen geen verwarring veroorzaken bij de treinbestuurders of hen op het verkeerde been zetten, aangezien rood, wit en geel specifieke kleurencodes zijn in de spoorseingeving.

Het systeem is ook voorzien van een slimme camera die gekoppeld is aan software die specifiek gedrag herkent. In geval van gevaarlijk gedrag zullen in de toekomst LED’s oplichten als waarschuwingssignaal voor de weggebruikers om de overweg vrij te maken.

In deze testfase gebruiken we een prototype. Als de resultaten van de tests positief zijn, zetten we die innovatieve technologie op de overwegen in als aanvullende veiligheidsmaatregel – uiteraard op voorwaarde dat de weggebruikers ook de verkeersregels naleven ...

Benoit Gilson & François Bellot.

Wist je dat …

… voetgangers, fietsers en automobilisten evenveel overtredingen aan overwegen begaan?