Afgelopen weken hebben we de eerste twee pilootlijnen met ETCS Level 1 Limited Supervision in dienst gesteld. Een hele mond vol. Maar het is een belangrijke mijlpaal voor de veiligheid op ons spoornet.
Wat is ETCS Level 1 Limited Supervision?
ETCS is het European Train Control System. Dat is het Europese veiligheidssysteem dat ervoor zorgt dat treinen geen rode seinen meer kunnen negeren en niet meer te snel rijden. ETCS Level 1 is een vorm van ETCS die werkt via de bakens in de sporen. In de Limited Supervision-modus zal de treinbestuurder de seinen langs de sporen blijven volgen maar in de achtergrond zal het systeem de trein bijkomend beveiligen.
Het is één van de drie ETCS-varianten die we installeren in het kader van het Masterplan ETCS en die deze zomer werd getest op twee pilootlijnen. Uiteindelijk rusten we 18% van ons spoornet uit met dit systeem.
Primeur in Europese Unie
De eerste twee pilootlijnen in dienst zijn:
- Sinds 4 oktober de L132 tussen Cour-sur-Heure en Couvin, 49,6km.
- Sinds 11 oktober de L86 tussen Gavere en het binnenrijden van Oudenaarde, 13,8km.
Het is een primeur voor de Europese Unie. Na Zwitserland zijn we ook het tweede land in Europa om dit systeem op grote schaal in gebruik te nemen.
Perfect teamwerk
Nadat we de afgelopen jaren al bijkomende bakens in de sporen geïnstalleerd hebben, zijn we in de zomer van 2018 begonnen met een proof of concept om onze ideeën in de praktijk te testen. Met de ervaring van die eerste terreintesten begonnen we aan de ontwikkeling van het systeem. Het was een uitdaging en ontdekkingstocht voor iedereen omdat het een volledig nieuw systeem was. Nieuw betekent ook onbekende problemen, constante bijsturing en heel wat testwerk. Intussen hebben we het systeem al enkele keren uitvoerig getest. Met dank aan de grote inzet van de Area’s.
Het grondige voorbereidende werk dat we nu deden zal ons in de toekomst ook veel tijd besparen omdat de procedures op punt staat en de teams intussen ervaring opbouwden.
Waarom is het voor ons een belangrijke mijlpaal?
We verhogen er de veiligheid van ons netwerk mee en daar zijn verschillende redenen voor:
- We kunnen (nauwkeuriger) toezicht houden op de snelheid van een trein die een rood sein nadert.
- We kunnen de snelheid bewaken van een trein die een vertraging nadert (bv. een bocht of een brug).
- Het is een interoperabele oplossing die het mogelijk maakt de nationale boordsystemen uiteindelijk uit treinen te verwijderen.
- Onze teams kunnen autonoom aan de slag met deze specifieke ETCS-vorm, zonder hulp van externe leveranciers.
Daarom is ETCS Limited Supervision weer een stap vooruit ten opzichte van TBL1+ (het systeem dat we daarvoor gebruikten).
Waarom plaatsen we ETCS Limited Supervision en niet Full Supervision op bepaalde regionale/minder drukke lijnen?
Het is een oplossing die we snel en tegen lagere kost dan Full Supervision op oudere seininstallaties kunnen inzetten. We moeten de inklinking minder ingrijpend aanpassen in vergelijking met ETCS Full Supervision.