Niets leukers voor kinderen dan tijdens een herfstwandeling door het bos met ronddwarrelende bladeren te spelen. De gele, rode, oranje bladeren op de grond vormen een ware kleurenpracht. Maar dode bladeren op het spoor brengen de veiligheid van het treinverkeer in het gedrang en zorgen voor grote vertragingen op het spoornet ...
Door de vochtigheid klitten de bladeren samen en vormen ze een glibberige laag op de sporen waardoor de treinen, vooral in een heuvelachtig landschap, adhesieproblemen ondervinden. De treinwielen verliezen daardoor hun grip, wat vertragingen of zelfs ongevallen kan veroorzaken. In 2019 registreerden we 84 gevallen van adhesieproblemen, met in het totaal 200 uur vertraging tot gevolg.
Om dit probleem aan te pakken, gebruiken we "Sandite"-gel. Dit is een mengsel van aardappelzetmeel, zand en ijzervijlsel. Dankzij “Sandite” hebben de wielen meer grip op de spoorstaven. Hoe dit in zijn werk gaat, zie je in dit filmpje.
Drie "Sandite"-treinen rijden twee keer per dag, voor de ochtend-en avondspits op een aantal kritieke lijnen (zie kaart hieronder). Deze treinen behandelen elke herfst 13.000km spoor. Dankzij deze technologie hebben we al vele uren vertraging vermeden. Een goede zaak voor de pendelaars!