Omdat spoorlopen blijft toenemen en veel omheiningen, die spoorlopen moeten verhinderen, stuk zijn, maken we nu gebruik van een nieuwe technologie: “slimme omheiningen”.
120: zoveel spoorlopers worden er jaarlijks gemeld tussen Namen en Dinant. Op dit baanvak vielen er de laatste tien jaar drie doden.
Om dit gevaarlijke en verboden gedrag aan te pakken, hebben we omheiningen geplaatst. Dit had onmiddellijk effect, want nadien waren er minder spoorlopers. Nu blijkt echter dat de omheiningen meermaals het doelwit geweest zijn van vandalen, waarbij de afrastering werd losgemaakt of beschadigd. Onze technische ploegen moeten dus gemiddeld een keer om de twee weken uitrukken om herstellingen uit te voeren.
Een situatie die zowel naar kostprijs van de vele herstellingswerken als naar veiligheid niet langer houdbaar was. Door de oplopende kosten voor de herstellingswerken en het veiligheidsrisico bleek deze situatie onhoudbaar. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe technologie. De allereerste slimme omheiningen zijn nu in gebruik.
Deze omheiningen zijn uitgerust met sensoren en een camera waarmee we de minste poging om over de omheining te klauteren of deze te beschadigen en de juiste locatie van het incident exact kunnen detecteren. Nauwelijks enkele seconden later weerklinkt er een alarmsignaal. Het personeel van het controlecentrum kan in realtime zien wat er aan de hand is, en het treinverkeer indien nodig stilleggen.
Dit systeem wordt sinds juni 2019 getest en heeft zijn nut al bewezen: er werden slechts 5 gevallen met spoorlopers en 2 pogingen tot spoorlopen (waarbij de dader toen hij gedetecteerd werd, rechtsomkeer maakte) opgetekend. Bovendien werden er geen beschadigingen meer aan de omheiningen vastgesteld.
Dankzij deze bemoedigende resultaten bekijken we momenteel of dit systeem ook op andere risicovolle plaatsen kan worden ingezet. Deze technologie is echter heel duur, daarom kunnen we niet het hele spoornet hiermee uitrusten.
Spoorlopen weegt ook op de stiptheid van de treinen. Ze veroorzaken elke dag in het totaal meer dan 6u vertraging. De nieuwe omheiningen zouden dus ook de stiptheid ten goede kunnen komen.