Infrabel ontwikkelde een educatief programma voor doven en slechthorenden tussen 12 en 18 jaar. Zo wil Infrabel de jongeren vertrouwd helpen maken met de veiligheidsregels op het spoor. Een nieuwe stap in de richting van een inclusieve mobiliteit!
Maandag 15 januari stelt Infrabel een primeur voor: een educatief programma dat speciaal voor doven en slechthorenden tussen 12 en 18 jaar werd ontwikkeld. Het pakket bevat, naast een theoriecursus over de spoorwereld, ook een kaartspel, educatieve filmpjes over de veiligheidsregels en een begeleidend boekje voor de leerkrachten. Allemaal afgestemd op de behoeften van deze doelgroep.
Doven en slechthorenden sensibiliseren
Het educatief materiaal bestaat uit verschillende tools die bedoeld zijn om dove jongeren bewust te maken van het belang om de veiligheidsregels op het spoor na te leven en hen op een ludieke manier vertrouwd te laten worden met de spooromgeving.
In het theoretische gedeelte komen onder meer aan bod:
- het verschil tussen Infrabel en NMBS;
- meer uitleg over de spoorinfrastructuur;
- de oorzaken & gevolgen van spoorlopen;
- de veiligheidsregels die je aan een overweg en nabij de sporen in acht moet nemen;
- de checklist om zorgeloos met de trein te reizen.
Het kaartspel belicht verschillende herkenbare situaties die zich voor deze jongeren aan een overweg of nabij de sporen zouden kunnen voordoen. Vervolgens wordt hen gevraagd om deze situaties in drie kolommen in te delen: zeer gevaarlijk / mogelijk gevaarlijk / niet erg gevaarlijk.
Het dramatische lot van Lucas, een dove tiener die in 2022 om het leven kwam
Met dit programma wil Infrabel alle belangrijke informatie verstrekken om nieuwe drama’s op het spoornet te voorkomen. Het is namelijk naar aanleiding van een bijzonder tragisch ongeval dat dit educatief materiaal werd ontwikkeld.
Op 4 augustus 2022 kwam Lucas Mangioni, een 18-jarige dove tiener, op de sporen bij het station van Solre-Sur-Sambre om het leven. Enkele maanden na dit drama ontmoette Infrabel zijn moeder, Valérie Moreels, en beloofde het haar om een educatieve tool voor doven en slechthorenden te ontwikkelen. Vandaag is deze tool klaar.
“Toen Valérie Moreels ons contacteerde, was dat voor Infrabel een belangrijke wake-up call. Niet alleen voor onze manier van werken, maar ook voor onze kijk op bepaalde zaken," verklaarde onze CEO Benoît Gilson bij de release van het programma. “Valérie heeft nieuwe deuren geopend voor de dovengemeenschap.”
Voor dit nieuwe sensibiliseringsproject werkte Infrabel meer dan een jaar lang nauw met Lucas' moeder samen. En het kreeg hiervoor ook de steun van het kabinet van de minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, en de medewerking van verschillende gespecialiseerde instellingen die begaan zijn met het lot van doven en slechthorenden:
Een nieuwe stap in de richting van een inclusieve mobiliteit
Met deze educatieve en praktische tool voor doven geeft Infrabel andermaal het goede voorbeeld voor andere spelers op het vlak van mobiliteit en zorgt het ervoor dat iedereen veilig op zijn spoornet kan reizen. In de woorden van onze CEO Benoît Gilson: “De mobiliteit van morgen is een inclusieve mobiliteit!”.