Omgevallen bomen, weggewaaide dakpannen en daken, rondvliegende voorwerpen, ... De storm zorgde op vele plaatsen voor heel wat ellende. De schade was enorm: bomen en stukken van daken kwamen op de sporen of in de bovenleidingen terecht en felle rukwinden veroorzaakten schade aan de bovenleidingen.
Safety first
De veiligheid garanderen, het is één van onze topprioriteiten. Al snel bleek dat we de veiligheid van het treinverkeer, de reizigers en ons personeel niet meer konden garanderen. Samen met de NMBS beslisten we om het treinverkeer in Oost- en West-Vlaanderen en van Antwerpen tot de Nederlandse grens tijdelijk volledig te onderbreken. Het doel was om de treinen met alle reizigers veilig in de stations te krijgen. Het risico bestond dat bomen op de treinen zouden vallen. Dit moesten we vermijden.
Herstellen schade
Met man en macht rukten onze collega’s uit om de getroffen spoorlijnen te herstellen. Ze werkten gisteren overdag en afgelopen nacht hard door en zijn ook nu nog steeds in de weer om de schade te herstellen.
Ook de hulpdiensten en onze NMBS-collega’s zaten uiteraard niet stil en waren een enorme hulp. De hulpdiensten verwijderden bomen, takken en materiaal uit de sporen en bovenleiding en de NMBS voerde verkenningsritten uit op de getroffen spoorlijnen om de schade te inspecteren en na te gaan of het treinverkeer opnieuw kon hernemen.
De hinder voor het treinverkeer na het stormweer is ondertussen zo goed als overal weggewerkt. Enkel op lijn 51 Brugge-Knokke en lijn 73 Lichtervelde-Deinze zijn de herstelwerken nog bezig. Ondertussen is daar al 1 spoor terug vrijgegeven.