Een volledig elektrisch Limburgs spoornet
Onder het toeziend oog van François Bellot, Ben Weyts, onze CEO Luc Lallemand, gouverneur Herman Reynders en burgemeesters Wouter Beke en Johan Leysen werd het startschot gegeven voor de elektrificatiewerken tussen Mol en Hasselt.
Deze werken zijn de laatste fase in een volledig Limburgs spoorwegnetwerk. We namen eerder al het stuk tussen Herentals en Mol onder handen en op dit moment zijn we ook aan het werk tussen Mol en Hamont.
Kerncijfers
Er zullen heel wat werken uitgevoerd worden op de 38 km lange spoorlijn tussen Mol en Hasselt. Zo zullen we 1.250 nieuwe bovenleidingspalen plaatsen en leggen we 300 km nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding. Daarnaast zullen we ook 4 bruggen op het traject verhogen en voorzien we twee nieuwe tractieonderstations en 1 nieuwe sectioneerpost. Deze spoorinstallaties zijn noodzakelijk om de treinen elektrisch te laten rijden.
Voordelen
Onze CEO beklemtoont de voordelen van de elektrificatie. “Dit project laat ons toe om de capaciteit en het comfort voor de reizigers te verhogen. Bovendien komt dit ook de stiptheid en het milieu ten goede!”, aldus Luc Lallemand.