Nu het winterse weer voor de deur staat, is het tijd om de wintermaatregelen toe te passen. Elk jaar tijdens de winter kan het mindere weer een impact hebben op het treinverkeer en de spoorinfrastructuur. We nemen daarom, samen met NMBS, een aantal maatregelen om zoveel mogelijk problemen en risico’s te beperken.
Sneeuw, koude en ijzel kunnen het spoorverkeer ernstig in de war sturen en daarom volgen we al meerdere jaren specifieke maatregelen met als doel de gevolgen zoveel mogelijk te voorkomen of beperken. Dit om de stiptheid en de betrouwbaarheid van het spoorverkeer te verzekeren voor onze klanten.
Enkele voorbeelden van winterse omstandigheden die storingen en vertragingen kunnen veroorzaken op het spoornet:
- IJs kan de doorgang van elektrische stroom via de bovenleiding naar de trein belemmeren;
- Sneeuw kan hinder veroorzaken voor de infrastructuur en veiligheid;
- Vriestemperaturen veroorzaken vastgevroren wissels.
Maatregelen
Gespecialiseerde teams van Infrabel en NMBS doen er alles aan om de infrastructuur en de treinen te onderhouden, dit zowel voor als tijdens de winter. We maken daarbij een onderscheid tussen preventieve maatregelen en beheersmaatregelen. We zetten het even op een rijtje:
Preventieve maatregelen – voorafgaand aan de winter
- Infrabel inspecteert regelmatig de sporen en bovenleidingen om elk risico op incidenten te voorkomen als de temperaturen sterk dalen. Ze zorgen er dan ook voor dat er voldoende voorraad zout, zand en antivries aanwezig is in de logistieke centra. Daarnaast sluit Infrabel de verwarmingsinstallaties aan om te vermijden dat de wissels bevriezen.
- De permanente opleiding van het treinpersoneel door NMBS: het manoeuvreren en tot stilstand brengen van een trein op gladde sporen is niet eenvoudig en daarom worden alle treinbestuurders voortdurend bijgeschoold;
- NMBS-medewerkers controleren de treinen volledig in de werkplaatsen en plaatsen beveiligingen op motoronderdelen die gevoelig zijn aan temperatuurdalingen.
Beheersmaatregelen – tijdens de winter
- Tijdens het winterseizoen volgen de operationele diensten van Infrabel en NMBS natuurlijk het weerbericht op;
- De vriesdienst wordt geactiveerd en er wordt antivries aangebracht op de beweegbare onderdelen van de deuren van het rollend materieel door NMBS;
- Infrabel activeert de wisselverwarming en brengt ijsbestrijdingsmiddel aan op de bovenleidingen;
- Het sneeuwruimen van prioritaire infrastructuur wordt gedaan bij hevige sneeuwval door Infrabel;
De ploegen van de Belgische spoorwegen staan ter beschikking en doen er alles aan om de winterproblematiek zo vlot mogelijk te laten passeren!