Overslaan en naar de inhoud gaan

Projecten &
realisaties

De haven van Zeebrugge

Waarom de haven van Zeebrugge toegankelijker maken?

De haven van Zeebrugge is één van de belangrijkste draaischijven voor de Belgische economie. Jaarlijks worden er ongeveer 40 miljoen ton goederen aan- en afgevoerd. Er werken maar liefst 27.000 mensen. En nog is er heel wat groeipotentieel! Uit onderzoek blijkt dat het aantal goederen dat de haven passeert, in de toekomst nog verder zal toenemen.

Het treinverkeer is vandaag al een onmisbare bondgenoot voor het vervoer van containers en auto’s richting het Europese binnenland. Een derde van alle Zeebrugse containers vertrekt vanuit de haven met de trein naar zijn eindbestemming. In de toekomst wil de overheid dit aantal nog optrekken naar 40%. Dankzij de uitbreiding van de spoorinfrastructuur kan de haven verder groeien, terwijl het wegverkeer in Brugge afneemt.

De spoorlijn richting Zeebrugge brengt ook veel reizigers en toeristen naar de kust. De investeringen in de aansluiting van de haven op de rest van het spoornet zullen ineens ook meer capaciteit vrijmaken voor het reizigersverkeer van en naar de kust. Twee vliegen in een klap dus.

Naast onze eigen spoorwerken, zijn nog andere partners betrokken bij de ontwikkeling van een betere mobiliteit van en naar de haven. Zo zijn er ook verschillende projecten voor vervoer via de weg of via het water voorzien.

Welke werken voert Infrabel precies uit?

We werken aan een grondige uitbreiding van de capaciteit in de Zeebrugse haven. Daarvoor leggen we nieuwe sporen aan en bouwen we nieuwe spoorbundels. Zo werken we verschillende knelpunten weg en verbeteren we de veiligheid en de stiptheid van het treinverkeer in de regio.
 

Haven van Zeebrugge

Welke sporen zijn al in dienst?

De boog Ter Doest

Deze nieuwe spoorlijn verbindt het westen van de haven met het oosten rechtstreeks met elkaar. Het gaat om een enkelsporige lijn van 1,7 kilometer lang die zorgt voor een vlotter goederenverkeer in de haven. Vroeger moesten goederentreinen terugrijden naar het station van Brugge om van de ene havenzone naar de andere te kunnen rijden. De boog Ter doest betekent dus heel wat tijdswinst. Deze nieuwe spoorlijn is in dienst sinds 2012.

Het viaduct Blauwe Toren

De in- en uitrit van het station van Brugge is een druk knooppunt waar elke dag enorm veel goederen- en reizigerstreinen passeren. Het treinverkeer van en naar de kust rijdt langs verschillende spoorlijnen, afhankelijk van de eindbestemming. De spoorlijn richting Blankenberge/Knokke/Zeebrugge vertakt zich ter hoogte van de Blauwe Toren in drie lijnen: een richting Zeebrugge, een richting Blankenberge en een richting Knokke. Treinen kruisen elkaar daar soms, waardoor ze op elkaar moeten wachten. Dankzij het nieuwe viaduct gebeurt deze kruising sinds 2015 boven de grond zonder dat de treinen op elkaar moeten wachten. 

De modernisering van de spoorbundels in de haven

Met oog op een toekomstige toename van het treinverkeer moderniseren we de bestaande spoorbundels in de haven van Zeebrugge. Dit is ondertussen al gebeurd:

  • de bouw van een volledig nieuw vormingsstation bij de in- en uitrit van de havenzone;
  • de modernisering van de bundels Ramskapelle en Voorhaven-West;
  • het ombouwen van de bundels Pelikaan en Overgave tot één grote spoorbundel.

Op andere plaatsen zijn de werken nog bezig, of moeten ze nog van start gaan.

Met de financiële steun van de Europese Unie

Via het CEF-programma (Connecting Europe Facilities) kregen we financiële steun van de Europese Unie om deze werken uit te voeren.

Medegefinancierd door de Europese Unie